Telewizje stoją sportem, co trzeci kanał nadaje w HD

Największą grupę stanowiły w Europie w ubiegłym roku kanały sportowe. Już co trzecia stacja nadaje w wysokiej rozdzielczości.

Aktualizacja: 29.06.2017 06:42 Publikacja: 28.06.2017 20:07

Foto: 123RF

Z najnowszego raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego wynika, że na koniec ubiegłego roku wszystkich stacji telewizyjnych było na Starym Kontynencie 5,23 tys. To trochę mniej niż rok wcześniej, kiedy EOA zaraportowało o 5,37 tys. kanałów. Wzrosła za to znacząco liczba serwisów nadających materiały wideo w rozmaitych modelach w trybie „na żądanie". Na koniec 2015 r. było ich 1,6 tys., rok później – już 2,5 tys. Zdecydowana większość z nich (77 proc.) to usługi dostępne wyłącznie online – podają autorzy raportu.

Wkrótce Bollywood

W Polsce serwisów wideo na żądanie jest już 194. Obserwatorium zalicza do nich także internetowe platformy nadające newsy w formie wideo, a należące do właścicieli kanałów informacyjnych i wydawców prasy.

Wszystkich stacji nadawanych w tradycyjny sposób mamy na polskim rynku 307. I będzie ich coraz więcej. Do startu jeszcze w tym roku przymierza się chociażby indyjski koncern Zee Entertainment Enterprises. Chce ruszyć z kanałem poświęconym kinu Bollywood. – Mamy świadomość, że rynek kanałów polskojęzycznych jest już nasycony, ale w dużej mierze przez kanały nadające treści produkowane za granicą i opatrzone lektorem, dubbingiem lub napisami. My wiemy, jak ważne są lokalne produkcje, dlatego będziemy je oferować – mówił „Rzeczpospolitej" Neeraj Dhingra, prezes Zee Entertainment Enterprises w Europie.

Spośród wspomnianych 307 kanałów tylko 94 są zarejestrowane w Polsce. Ale to rozbieżność typowa dla większości krajów europejskich. Najwięcej stacji zarejestrowanych jest w Wielkiej Brytanii – ponad 1,3 tys., podczas gdy nadawanych jest ich na tamten rynek zaledwie 533. Kolejnymi krajami, w których rejestruje się najwięcej stacji telewizyjnych, są Rosja, Francja i Niemcy. – Istotną rolę w różnicach pomiędzy poszczególnymi rynkami telewizyjnymi odgrywa ich wielkość, kondycja ekonomiczna kraju, bliskość innych krajów oraz zasady dotyczące wydawania koncesji – tłumaczą autorzy raportu.

Bez kontroli KRRiT

Część stacji nadających w Polsce jest zarejestrowana w Wielkiej Brytanii, Holandii albo w Czechach, bo to rynki, na których koncesję otrzymuje się szybciej niż w Polsce. Zarejestrowane tam kanały nie podlegają też kontroli KRRiT.

Największą grupę stacji, które nadają w Europie, stanowią kanały sportowe – to 15 proc. wszystkich stacji. W dobie przenoszenia się telewizji do internetu to właśnie sport będzie zdaniem ekspertów największym wyróżnikiem tradycyjnych kanałów (patrz: ramka). Już co trzeci kanał w Europie jest też nadawany w HD. Rok temu był to jeszcze co piąty.

Cenne prawa

Sport to coś, co dziś najbardziej przyciąga widzów do telewizji, zwłaszcza płatnej. Zaciętą walkę o prawa do nadawania Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA w latach 2018–2021 stoczyły Polsat i nc+. Wygrał ją tym razem Polsat. I choć mogły one kosztować według analityków nawet 100–120 mln euro, eksperci uznają zakup takich praw za bardzo dobrą wiadomość dla Polsatu, bo to właśnie one zapewniają utrzymanie abonentów przy płatnej telewizji. Platforma nc+ nabyła natomiast posiadane dotychczas przez Polsat prawa telewizyjne do transmisji rozgrywek Ligi Mistrzów w piłce siatkowej CEV mężczyzn i kobiet w latach 2018–2020.

Z najnowszego raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego wynika, że na koniec ubiegłego roku wszystkich stacji telewizyjnych było na Starym Kontynencie 5,23 tys. To trochę mniej niż rok wcześniej, kiedy EOA zaraportowało o 5,37 tys. kanałów. Wzrosła za to znacząco liczba serwisów nadających materiały wideo w rozmaitych modelach w trybie „na żądanie". Na koniec 2015 r. było ich 1,6 tys., rok później – już 2,5 tys. Zdecydowana większość z nich (77 proc.) to usługi dostępne wyłącznie online – podają autorzy raportu.

Pozostało 83% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?