Setna rocznica urodzin Józefa Szajny. Nieznana twarz artysty

W warszawskim Muzeum Karykatury otwarto wystawę Józefa Szajny. Mija setna rocznica jego urodzin.

Publikacja: 21.11.2022 03:00

Setna rocznica urodzin Józefa Szajny. Nieznana twarz artysty

Foto: materiały prasowe/Muzeum Karykatury

– Szajna był artystą interdyscyplinarnym, i taka jest też wystawa, choć znany był przede wszystkim jako reżyser, autor scenariuszy do swoich przedstawień, twórca obrazów, asamblaży, a znacznie mniej jako rysownik – wyjaśnia Karolina Prymlewicz, kuratorka wystawy „Mierzę celniej, bo na pudła nie mam czasu”. – Zaskakujący jest cykl na poły satyrycznych portretów „Gęby – maski”. Prezentujemy też, dotąd niepokazywane, rysunki erotyczne, akty. To prace w dużej mierze abstrakcyjne.

Na wystawie znalazły się karykatury Tadeusza Kantora, Sławomira Mrożka, Władysława Hasiora, Stefana Gierowskiego, Jerzego Turowicza. Są też autoportrety artysty z 1990 roku, w tym jeden kolażowy.

Czytaj więcej

Magiczne miejsce dla artystów

Inna część ekspozycji jednego z najważniejszych twórców powojennej sztuki polskiej została poświęcona ciału, sylwetce. Pokazuje, w jaki sposób artysta traktował ludzką figurę w sztukach wizualnych, w teatrze. Zobaczyć można manekiny ze słynnego przedstawienia „Replika”. Powracającymi motywami artysty, który był więźniem obozów w Auschwitz (w celi śmierci) i Buchenwaldzie, były protezy ciała, buty, taczka. Uteatralizowany świat resztek, odpadów cywilizacji ze zniekształconymi, spotworniałymi ludzkimi postaciami, oglądać można też na czarno-białych fotografiach Wojciecha Plewińskiego i Stefana Okołowicza.

Nie mniej interesujące są także fotografie z innych zrealizowanych w Teatrze Studio spektakli, takich jak: „Witkacy” (1972), „Gulgutiera” (1973), „Dante” (1974), „Cervantes” (1976), „Majakowski” (1978).

Wystawę można oglądać do 11 grudnia, a od 9 września działa też dostępne dla każdego chętnego Wirtualne Archiwum Józefa Szajny uruchomione przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

– Szajna był artystą interdyscyplinarnym, i taka jest też wystawa, choć znany był przede wszystkim jako reżyser, autor scenariuszy do swoich przedstawień, twórca obrazów, asamblaży, a znacznie mniej jako rysownik – wyjaśnia Karolina Prymlewicz, kuratorka wystawy „Mierzę celniej, bo na pudła nie mam czasu”. – Zaskakujący jest cykl na poły satyrycznych portretów „Gęby – maski”. Prezentujemy też, dotąd niepokazywane, rysunki erotyczne, akty. To prace w dużej mierze abstrakcyjne.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Malarstwo
Wystawa „Trwałość przeżycia” Władysława Hasiora. Zamek Królewski zaprasza
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Malarstwo
Słynny obraz Tycjana znaleziony na przystanku autobusowym po kradzieży trafia na aukcję
Malarstwo
Londyńska National Gallery w kinie
Malarstwo
Amadeo Modigliani - mistrz aktów z polskim marszandem
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Malarstwo
Jego krzyż szokował. Caspar David Friedrich, drugi niemiecki malarz po Dürerze
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży