Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce ma najcenniejszą kolekcję zabytkowych wagonów w naszym kraju oraz najstarsze zachowane parowozy, zarówno czynne, jak i eksponaty. Jeden z najciekawszych to parowóz Okz32-2 z 1934 r. produkcji polskiej – H. Cegielski Spółka Akcyjna w Poznaniu (czynny). Była to bardzo krótka seria 25 parowozów skonstruowanych specjalnie dla górskich linii kolejowych: Kraków – Zakopane i Tarnów – Krynica. Do naszych czasów zachował się tylko ten jeden egzemplarz. Inny ciekawy egzemplarz to wagon do przewozu gęsi z 1934 r. wyprodukowany przez Fabrykę Sanocką. Osobliwością jest też wagon ogrzewczy 12-31 Oy z 1900 r. produkcji niemieckiej (w ówczesnym Breslau), niezachowany w Niemczech. Ten szczególny typ wagonu używany był wtedy, gdy wydajność kotła parowozu nie wystarczała do ogrzewania wagonów osobowych. Wówczas na końcu składu pociągu doczepiano wagon ogrzewczy, w którym znajdował się kocioł parowy.

Od czerwca do września skansen w Chabówce uruchamia pociągi retro, które kursują na trasie Chabówka – Mszana Dolna – Dobra k. Limanowej, Chabówka – Zakopane i wokół Krakowa. Prócz tego można wynająć pociąg na indywidualne zamówienie na dowolnej trasie w Polsce. Parowozownia Wolsztyn to jedyny zakład kolejowy w Europie, który codziennie wypuszcza na trasy parowozy – normalne pociągi rozkładowe są złożone ze współczesnych wagonów i parowozu. Wolsztyn posiada też urządzenie techniczne, którego brakuje Chabówce – obrotnicę z 1908 r., czyli wielką, ruchomą platformę z torami, która pozwala obracać lokomotywy.

Więcej o Chabówce i Wolsztynie www.skansen.hg.pl i www.parowozowniawolsztyn.pl