Ekskluzywne smaki

16 marca ukaże się setna edycja francuskiego przewodnika Michelin. W jego wersji czerwonej oceniane są najlepsze restauracje

Publikacja: 06.03.2009 01:05

Okładka setnego wydania przewodnika po Francji i jedna ze stu okładek artystycznych wykonanych z oka

Okładka setnego wydania przewodnika po Francji i jedna ze stu okładek artystycznych wykonanych z okazji jubileuszu

Foto: Rzeczpospolita

Pierwszy przewodnik, który opisywał tylko Francję, ukazał się w 1900 r. i rozdawany był kierowcom. We Francji było wtedy ok. 3,5 tys. samochodów. Ich szoferzy potrzebowali informacji o przydrożnych knajpkach i noclegach.

Gdy jeden z braci Michelin zauważył przypadkiem, że stos jego czerwonych książek służy za podpórkę dla nierównej ławki, wydawnictwo przestało rozdawać przewodnik za darmo. W 1920 r. zaczęto sprzedawać go za 7 franków i od tego momentu prestiż książki rósł. Nie tylko z powodu ceny. Również dlatego, że wydawnictwo wprowadziło system wyróżniający lokale gwiazdkami, a przyznawali je (i robią to do dziś) anonimowi profesjonaliści – inspektorzy. Restauracje zaczęły się ubiegać o obecność w czerwonym przewodniku (fr. le guide rouge).

W tym roku Francja świętuje w marcu swoją setną edycję przewodnika. Obecnie gwiazdki przyznawane są w 23 państwach na świecie, w tym w trzech pozaeuropejskich: Japonii, Chinach i Stanach Zjednoczonych. Stolica Japonii Tokio jest nie tylko pierwszym azjatyckim miastem ocenianym przez Michelin, ale również miejscem, w którym najwięcej restauracji na świecie wyróżniono gwiazdkami (173 lokale).

Gwiazdki mają swoje definicje. Jedna oznacza bardzo dobrą restaurację w swojej kategorii, dwie – rewelacyjną kuchnię wartą odwiedzenia, trzy – wyjątkową kuchnię wartą specjalnej podróży.

Manu oceniają, tak jak przed wojną, anonimowi inspektorzy. Dziś pracuje ich dla wydawnictwa ponad 90. 70 w Europie, dziesięciu w USA, dziesięciu w Azji. Każdy z nich jest wykształcony, pracował w branży hotelarskiej, ma reasercherów i asystentów.

Polska zaczęła być zauważana w czerwonych książkach Michelin dopiero od 1997 r. w przewodniku „Main Cities of Europe 2008”. Uwzględniono w nim restauracje krakowskie (np. Wierzynek, Wentzl, Cyrano de Bergerac, Copernicus) i warszawskie (Tradycja, Restauracja pod Gigantami, Różana, Ale Gloria, Dom Polski i Belvedere). Żadnej nie uhonorowano gwiazdką, ale już samo umieszczenie w przewodniku traktowane jest jako zaszczyt. Tylko stołeczny Absynt otrzymał wyróżnienie zwane Bib Gourmand. Oznacza ono „najwyższej jakości kuchnię w atrakcyjnej cenie”.

Pierwszym lokalem w środkowej Europie, który dostał gwiazdkę Michelin, jest restauracja Allegro w czeskiej Pradze.

Pierwszy przewodnik, który opisywał tylko Francję, ukazał się w 1900 r. i rozdawany był kierowcom. We Francji było wtedy ok. 3,5 tys. samochodów. Ich szoferzy potrzebowali informacji o przydrożnych knajpkach i noclegach.

Gdy jeden z braci Michelin zauważył przypadkiem, że stos jego czerwonych książek służy za podpórkę dla nierównej ławki, wydawnictwo przestało rozdawać przewodnik za darmo. W 1920 r. zaczęto sprzedawać go za 7 franków i od tego momentu prestiż książki rósł. Nie tylko z powodu ceny. Również dlatego, że wydawnictwo wprowadziło system wyróżniający lokale gwiazdkami, a przyznawali je (i robią to do dziś) anonimowi profesjonaliści – inspektorzy. Restauracje zaczęły się ubiegać o obecność w czerwonym przewodniku (fr. le guide rouge).

Kultura
Poeta fortepianu z drugiego planu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont