Kropla wina zastygła w krysztale

Nakrycia stołu projektowane przez Gio Pontiego i Philippe’a Starcka w warszawskim Teatrze Wielkim

Publikacja: 09.04.2009 01:18

Aerodynamiczny dzbanek do herbaty (Aero) Gio Pontiego

Aerodynamiczny dzbanek do herbaty (Aero) Gio Pontiego

Foto: Materiały Organizatora

Francuska manufaktura Christofle od XIX wieku wytwarza srebra na stoły w pałacach i ekskluzywnych restauracjach. Zawsze dbała o kontakty z projektantami artystami. Ale związek firmy z Gio Pontim był zupełnie wyjątkowy. Trwał od 1928 roku przez 50 lat.

Ponti najpierw jako architekt zaprojektował dom w stylu willi włoskiej dla właściciela i dyrektora Christofle – Tony Bouilheta, a potem zaczął tworzyć kolekcje markowych stołowych sreber. Jego projekty w ogóle się nie starzeją niezależnie, czy pochodzą z lat 20., 50. czy 70.

Na wystawie w Warszawie możemy zobaczyć ponad 20 użytkowych przedmiotów projektowanych przez Pontiego w latach 1928 – 1978. Smukłe srebrne sztućce ujmują harmonijnymi proporcjami. A dekoracje stołu przybierają formę nowoczesnych rzeźb, teatralnych masek i zwierząt.

Najbardziej prowokacyjnym projektem na stole Pontiego jest lśniąco wypolerowany wazon, podobny do odwróconego wysokiego buta. Nic dziwnego, że jego obiekty trafiały nie tylko na stoły, ale i prestiżowe artystyczne pokazy. Np. świecznik Fleche – podchwytujący w formie taneczny rytm – trafił na Biennale w Wenecji.

Z kolei Philippe Starck jest jak człowiek orkiestra. Projektuje wszystko: meble, lampy, nakrycia stołowe, samochody, a nawet makaron o wdzięcznej nazwie Mandala. Cokolwiek stworzy, uchodzi za dzieło sztuki, nie tracąc swych funkcji użytkowych. Starck ma fantazję i genialne wyczucie stylów, a jednocześnie świetnie włada metaforą, pastiszem, dowcipem (np. jego krzesło Ludwik XX, choć w nazwie budzi historyczne skojarzenia, wykonane jest z plastiku). Przełomowym punktem jego kariery były w 1982 r. projekty mebli do apartamentów prezydenta Mitteranda w Pałacu Elizejskim. Dziś Starck jest laureatem wszystkich najważniejszych nagród designerskich.

Wystawa sprzed kilku lat w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, a także przedmioty powszechnie dostępne w designerskich sklepach, utrwaliły wizerunek Starcka jako pop designera, który tworzy oryginalne projekty dostępne dla każdego. Obecna wystawa pokazuje, że Starck jest najbardziej ekskluzywnym współczesnym projektantem.

Zaprojektował kryształowe kolekcje dla francuskiej firmy Baccarat, pamiętającej czasy Ludwika XV w XVIII wieku.

Kolekcja Crystal Dream to krzesła, stół i lustro o kryształowych obramowaniach. Kolekcję Zenith reprezentuje potężny żyrandol Black Zenith z czarnego kryształu. Dobrze się komponuje z „lustrzanymi” meblami. Kryształowa plamka czerwieni, jak zastygła kropla wina, to jedyna ingerencja w klasyczny wzór kieliszka z kolekcji Darkside. Jeden z najlepszych projektów – kielich Hell ma podstawę jakby z zastygłej, nieobrobionej szklanej lawy.

[i]Wystawa „Ponti/Starck – sztuka więcej niż użytkowa” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie czynna do 24 kwietnia. [/i]

Francuska manufaktura Christofle od XIX wieku wytwarza srebra na stoły w pałacach i ekskluzywnych restauracjach. Zawsze dbała o kontakty z projektantami artystami. Ale związek firmy z Gio Pontim był zupełnie wyjątkowy. Trwał od 1928 roku przez 50 lat.

Ponti najpierw jako architekt zaprojektował dom w stylu willi włoskiej dla właściciela i dyrektora Christofle – Tony Bouilheta, a potem zaczął tworzyć kolekcje markowych stołowych sreber. Jego projekty w ogóle się nie starzeją niezależnie, czy pochodzą z lat 20., 50. czy 70.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont