Wystawa z mottem: piękno na co dzień dla wszystkich

Dobre wzornictwo podnosi wartość produktu nawet o 40 proc. Wystawa „Wartość dodana” w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego pokazuje to na przykładzie najlepszych polskich projektów ostatnich lat

Publikacja: 28.05.2009 02:02

Projekt Barbary Lewandowskiej

Projekt Barbary Lewandowskiej

Foto: materiały prasowe

Gigantyczna łupina zielonego groszku z ukrytymi wewnątrz ziarenkami – to mobilny pokrowiec na piłki Groszek pomysłu Barbary Lewandowskiej, a przy okazji rehabilitacyjna zabawka, która świetnie poprawia koordynację i sprawność ruchową dzieci. Obok takich genialnie prostych przedmiotów są na wystawie też inne, technologicznie bardzo zaawansowane. Jak jacht Delphia 33 – zdobywca tytułu Boat of the Year 2008 Cruising World USA – zaprojektowany przez Andrzeja Skrzata. Albo samochód Jaguar S-Type, nad którym pracował stylista Tadeusz Jelec. Model cieszył się powodzeniem i w latach 2004 – 2008 wyprodukowano go w 150 tys. egzemplarzy.

Wystawa z mottem „Piękno na co dzień dla wszystkich” jest adresowana do użytkowników i producentów. Pierwszym przypomina, że wzornictwo podnosi jakość życia i rozbudza estetyczną wrażliwość. Drugich przekonuje, że warto w nie inwestować, bo podnosi wartość produktu o 20 – 40 proc. Internetowy serwis aukcyjny Allegro.pl, zaprojektowany przez Tomasza Dudziaka, przynosi rocznie miliardowe zyski. Gdy go uruchamiano pracowało w nim osiem osób, dziś 600. Fotel biurowy UWU (proj. Tomasz Augustyniak) – ergonomiczny w żywych kolorach – PROFIm sprzedał już w 41,5 tys. egzemplarzy. Na rynkowy hit zapowiada się też dziecięcy wózek CAT (proj. Ergo Design, producent Deltim Machura). Bardzo łatwo przekształcić go w spacerówkę, gondolę albo fotelik samochodowy, a do transportu złożyć w małą poręczną paczkę.

Większość prezentowanych przedmiotów jest już wdrożona do produkcji. Wkrótce trafi do niej m.in. rower wyczynowy dla niepełnosprawnych sportowców z napędem ręcznym Handbike Jetstream (proj. Jarosława Naranowskiego, Piotra Jarosza i Sławomira Krygiera). Zdobywca tytułu Wzór Roku 2009 sprawdził się już podczas pierwszych zawodów.

Wystawę zorganizowano w ramach trzyletniego programu „Zaprojektuj swój zysk”, na który Instytut Wzornictwa Przemysłowego dostał 17 mln zł unijnego dofinansowania. Program ma ułatwić współpracę designerów i producentów. IWP poprowadzi dla nich edukacyjne warsztaty. Udostępni platformę wiedzy i kontaktów – interaktywny portal oraz przygotuje podręcznik pomagający wprowadzić nowy produkt na rynek.

[i]Wystawa „Wartość dodana.

Światowe wzornictwo z Polski” – czynna do 6 września[/i]

Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Kultura
„Drogi do Jerozolimy”. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne