Gigantyczna łupina zielonego groszku z ukrytymi wewnątrz ziarenkami – to mobilny pokrowiec na piłki Groszek pomysłu Barbary Lewandowskiej, a przy okazji rehabilitacyjna zabawka, która świetnie poprawia koordynację i sprawność ruchową dzieci. Obok takich genialnie prostych przedmiotów są na wystawie też inne, technologicznie bardzo zaawansowane. Jak jacht Delphia 33 – zdobywca tytułu Boat of the Year 2008 Cruising World USA – zaprojektowany przez Andrzeja Skrzata. Albo samochód Jaguar S-Type, nad którym pracował stylista Tadeusz Jelec. Model cieszył się powodzeniem i w latach 2004 – 2008 wyprodukowano go w 150 tys. egzemplarzy.
Wystawa z mottem „Piękno na co dzień dla wszystkich” jest adresowana do użytkowników i producentów. Pierwszym przypomina, że wzornictwo podnosi jakość życia i rozbudza estetyczną wrażliwość. Drugich przekonuje, że warto w nie inwestować, bo podnosi wartość produktu o 20 – 40 proc. Internetowy serwis aukcyjny Allegro.pl, zaprojektowany przez Tomasza Dudziaka, przynosi rocznie miliardowe zyski. Gdy go uruchamiano pracowało w nim osiem osób, dziś 600. Fotel biurowy UWU (proj. Tomasz Augustyniak) – ergonomiczny w żywych kolorach – PROFIm sprzedał już w 41,5 tys. egzemplarzy. Na rynkowy hit zapowiada się też dziecięcy wózek CAT (proj. Ergo Design, producent Deltim Machura). Bardzo łatwo przekształcić go w spacerówkę, gondolę albo fotelik samochodowy, a do transportu złożyć w małą poręczną paczkę.
Większość prezentowanych przedmiotów jest już wdrożona do produkcji. Wkrótce trafi do niej m.in. rower wyczynowy dla niepełnosprawnych sportowców z napędem ręcznym Handbike Jetstream (proj. Jarosława Naranowskiego, Piotra Jarosza i Sławomira Krygiera). Zdobywca tytułu Wzór Roku 2009 sprawdził się już podczas pierwszych zawodów.
Wystawę zorganizowano w ramach trzyletniego programu „Zaprojektuj swój zysk”, na który Instytut Wzornictwa Przemysłowego dostał 17 mln zł unijnego dofinansowania. Program ma ułatwić współpracę designerów i producentów. IWP poprowadzi dla nich edukacyjne warsztaty. Udostępni platformę wiedzy i kontaktów – interaktywny portal oraz przygotuje podręcznik pomagający wprowadzić nowy produkt na rynek.
[i]Wystawa „Wartość dodana.