Bregoviča w Polsce uwielbiamy – jego melodie można usłyszeć na weselach, festynach, dyskotekach. Porywają do spontanicznych tańców nawet tych, którzy zwykle siedzą za stołem. Są po prostu bliskie naszej słowiańskiej duszy. Dali mu się zauroczyć także nasi artyści, z którymi nagrywał – Kayah i Krzysztof Krawczyk.

Ten gitarzysta, kompozytor, wokalista osiągnął wielki międzynarodowy sukces głównie dzięki filmom Emira Kusturicy „Czas Cyganów”, „Arizona Dream” i „Underground”, do których stworzył ścieżki dźwiękowe. W muzyce połączył bałkańskie, cygańskie melodie i klasyczne instrumentarium z instrumentami dętymi z żywiołowością rocka.

Jego Weselno-Pogrzebowa Orkiestra udowodniła, że etniczna muzyka może przemówić ponad granicami i wywoływać podobne emocje w różnych częściach świata. Dowodem na uniwersalność jego muzycznego języka jest fakt, że nagrywał z takimi gwiazdami, jak Cesária Évora, Iggy Pop, Ofra Haza czy Scott Walker. Natomiast mało kto już pamięta, że Bregovič zaczynał od grania rocka – był współtwórcą i liderem legendarnego jugosłowiańskiego zespołu Bijelo Dugme działającego w Sarajewie w latach 1974 – 1989.

[ramka][b]Goran Bregovič[/b], Sala Kongresowa, PKiN, pl. Defilad 1, bilety: 90 – 250 zł, rezerwacje: tel. 22 656 72 99, środa (29.12), godz. 20 [/ramka]