Architekt Muzeum Powstania Warszawskiego nie żyje

Wojciech Obtułowicz, wybitny polski architekt, projektant, zmarł 13 lutego w Krakowie. Największą popularność zyskał jako architekt Muzeum Powstania Warszawskiego.

Publikacja: 20.02.2011 00:01

Wojciech Obtułowicz

Wojciech Obtułowicz

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Jego projekt adaptacji na muzeum dawnej warszawskiej Elektrowni Tramwajowej wygrał konkurs w 2003 roku. Architekt wpisał w tę pracę własną pamięć i emocje. Gdy wybuchło powstanie, miał dziesięć lat i mieszkał w Krakowie, ale jak opowiadał „Rz”: – Pamiętam nastrój wielkiego poruszenia w 1944 r. Teraz chciałbym tamten nastrój przybliżyć młodym. Architekt wydobył zewnętrzną urodę XIX-wiecznego przemysłowego obiektu z klinkierowej cegły, ale wnętrzom nadał surowy charakter, korespondujący z dramaturgią narracji o walczącej Warszawie. Zaprojektował także w muzeum nowoczesną kaplicę. W punkcie centralnym kompleksu muzealnego wzniósł wieżę ze znakiem Polski Walczącej i tarasem widokowym.

W stolicy Wojciech Obtułowicz był także autorem adaptacji piwnic katedry polowej Wojska Polskiego na multimedialne Muzeum Ordynariatu Polowego. Zaprojektował też zespół mieszkaniowy w Starej Miłosnej.

Wojciech Obtułowicz był laureatem Honorowej Nagrody SARP 1998, pochodził z Krakowa. Studia na politechnice ukończył w rodzinnym mieście. Był wieloletnim prezesem oddziału krakowskiego SARP (1991 – 2000), współtwórcą i przewodniczącym Międzynarodowego Biennale Architektury. Radnym i naczelnym architektem Krakowa, a także kandydatem na prezydenta miasta w 2002 roku.

W Krakowie powstało wiele jego realizacji, m.in. kościół św. Jana Chrzciciela, gmach Sądu Okręgowego, budynek mieszkalny Zamkowa nad Wisłą (wspólnie z Markiem Dunikowskim), Karmelitański Instytut Duchowości, siedziba Banku Śląskiego, hotel Radisson SAS.

W 1993 roku zdobył nagrodę na światowej wystawie Internationale Bauausstellung w Berlinie za dom mieszkalny. W 1999 roku zwyciężył w konkursie SARP na polski pawilon na Expo 2000 w Hanowerze, pierwszą wielką wystawę nowego tysiąclecia. Zaprojektował go ze stali i szkła, podkreślając elementy konstrukcyjne. Jego forma symbolizowała pomost, jakim Polska może być w stosunkach Wschód – Zachód. Manifestowała także modernistyczne poglądy architekta. – Modernizm można rozumieć jako architekturę postępową. Tak naprawdę chodzi o traktowanie architektury jako czegoś, co kreuje jakąś wartość artystyczną – twierdził. Pawilon pozostał na stałe w Hanowerze.

Jedną z ostatnich jego prac była nieskończona jeszcze przebudowa miejskiego stadionu Wisły Kraków na 33,5 tys. miejsc. Inwestycji towarzyszyły burzliwe spory i wielokrotne modyfikacje projektu. – Stadion powinien być jedyny w swoim rodzaju, wyjątkowy i niepowtarzalny – przekonywał architekt. – Ostatnio modne są „opony”, czyli stadiony o owalnej konstrukcji zewnętrznej. Ale czy wszystkie obiekty – pytał – muszą być takie same? – Pamiętajmy też, że musimy zwracać uwagę na zabudowę Krakowa w tym miejscu. Dlatego postawiliśmy na kształt prostokątny. I nie wydaje mi się, żeby to był gorszy pomysł. – Poczekajcie do końca, liczy się piłkarski spektakl. To będzie dopiero coś!

Z aprobatą spotkał się natomiast inny, zdawałoby się też kontrowersyjny projekt. Centrum Sportu i Rekreacji Com Com Zone w Nowej Hucie. Potężny betonowy obiekt w estetyce brutalizmu z wyeksponowanymi konstrukcyjnymi elementami. Dostał za niego Nagrodę im. prof. Janusza Bogdanowskiego za najlepszy budynek roku 2008. Udowodnił, że beton znakomicie sprawdza się w architekturze. Jak sam mówił, było to spełnienie jego ukrytych pasji: – Od dawna chciałem wyrzeźbić budynek w betonie.

Jego projekt adaptacji na muzeum dawnej warszawskiej Elektrowni Tramwajowej wygrał konkurs w 2003 roku. Architekt wpisał w tę pracę własną pamięć i emocje. Gdy wybuchło powstanie, miał dziesięć lat i mieszkał w Krakowie, ale jak opowiadał „Rz”: – Pamiętam nastrój wielkiego poruszenia w 1944 r. Teraz chciałbym tamten nastrój przybliżyć młodym. Architekt wydobył zewnętrzną urodę XIX-wiecznego przemysłowego obiektu z klinkierowej cegły, ale wnętrzom nadał surowy charakter, korespondujący z dramaturgią narracji o walczącej Warszawie. Zaprojektował także w muzeum nowoczesną kaplicę. W punkcie centralnym kompleksu muzealnego wzniósł wieżę ze znakiem Polski Walczącej i tarasem widokowym.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla