Kulturalne centrum w środku Wiednia

MuseumsQuartier świętuje swoje dziesięciolecie

Publikacja: 02.07.2011 00:32

Czerwono-białe logo MQ widoczne jest wszędzie. To efekt przemyślanej i konsekwentnie prowadzonej strategii marketingowej. A konkurencja  w Wiedniu jest ogromna. Ryzykowny pomysł, by dawne cesarskie stajnie oddać kulturze, a nie deweloperom, sprawdził się. Ostatnie badania opinii publicznej pokazują, że 89 proc. ankietowanych uważa, iż MQ wzbogaca Wiedeń.

– Gdy zaczynaliśmy – mówi mi Daniela Enzi kierująca całym kulturalnym kompleksem – liczyliśmy na milion odwiedzających rocznie. To dużo, bo pokazujemy tu głównie sztukę nowoczesną. Dziś przychodzi cztery razy więcej ludzi. I każdy zostawia średnio 15 euro.

Kompleks subsydiowany przez państwo i miasto to 60 instytucji kulturalnych – w tym trzy muzea, dwie hale wystawowe, centrum tańca nowoczesnego, teatr dziecięcy i biblioteka, mieszkania stypendystów – oraz kilkanaście butików, restauracji, sklepów. Ogromna piazza osłonięta jest od wiatrów często wiejących w Wiedniu – tu chętnie przesiadują młodzi ludzie, spotykają się ze znajomymi przy posiłku, słuchają muzyki.

Daniela Enzi mówi z dumą, że MQ to ewenement: – W Bilbao nie ma nic poza jednym muzeum; Centre Pompidou to w zasadzie jedna wielka sala wystawowa, podobnie jak Tate Modern – wymienia przykłady. Pytana, czy MQ może służyć jako model, zapewnia, że tak: – Co roku przyjeżdżają do nas kuratorzy i przedstawiciele władz z różnych krajów, by je obejrzeć, sprawdzić możliwości podobnej inwestycji u siebie. Ale nie słyszałam, by to się gdzieś udało zrobić. Miejsce musi mieć swoją historię, a tej nie wyrysuje się na desce kreślarskiej projektanta.

Dlatego w MQ spotkać można o każdej porze gości z całego świata. Mają czego zazdrościć.

Czerwono-białe logo MQ widoczne jest wszędzie. To efekt przemyślanej i konsekwentnie prowadzonej strategii marketingowej. A konkurencja  w Wiedniu jest ogromna. Ryzykowny pomysł, by dawne cesarskie stajnie oddać kulturze, a nie deweloperom, sprawdził się. Ostatnie badania opinii publicznej pokazują, że 89 proc. ankietowanych uważa, iż MQ wzbogaca Wiedeń.

– Gdy zaczynaliśmy – mówi mi Daniela Enzi kierująca całym kulturalnym kompleksem – liczyliśmy na milion odwiedzających rocznie. To dużo, bo pokazujemy tu głównie sztukę nowoczesną. Dziś przychodzi cztery razy więcej ludzi. I każdy zostawia średnio 15 euro.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"