Marka wina i dobra kompania to już dziś już za mało, by mieć pełną satysfakcję z kosztowania wybornych trunków. Jeżeli możesz pochwalić się, że butelkę wina przywiozłeś z winnicy, którą zaprojektował wybitny architekt, to dopiero coś! Od ćwierć wieku trwa budowlany boom na oryginalnie zaprojektowane winnice. I kwitnie enoturystyka, zachęcająca do odwiedzenia tych miejsc.
Wystawa „Architektura i wino w Europie Środkowej", opracowana przez Galerię Jaroslava Fragnera w Pradze (we współpracy z Design Factory w Bratysławie i Centrum Architektury FUGA w Budapeszcie) prezentuje 38 najciekawszych współczesnych winnic z siedmiu krajów Europy Środkowej: Austrii, Niemiec, Węgier, Włoch, Słowacji, Słowenii, Czech i Moraw.
Kurator pokazu Dan Merta zdradza źródła pomysłu: „Po raz pierwszy zacząłem zastanawiać się nad pomysłem wystawy prezentującej współczesną architekturę Europy Środkowej związaną z produkcją wina po odbyciu kilku podróży do Austrii, poświęconych oglądaniu architektury, a zwłaszcza odwiedzeniu wspaniałych terenów wokół Neusiedler See. Kolejnym impulsem była sławna wystawa WeinArchitektur zorganizowana w 2005 roku w wiedeńskim Architekturzentrum, na której zaprezentowano sześćdziesiąt austriackich winnic w kontekście ich nowego wspólnego stylu, pierwszorzędnej architektury i wzornictwa. To było prawie dziesięć lat temu. Teraz możemy spojrzeć wstecz, porównać, co się wydarzyło od tamtej pory, i zobaczyć, jak potężnym impulsem był w Austrii – i nadal jest w innych regionach produkcji wina w Europie Środkowej".
Jednym z najgłośniejszych obiektów, prezentowanych na wrocławskiej wystawie, jest winnica Weingut Preisinger w Gols w Burgenland – w austriackim sercu produkcji wina - zaprojektowana przez architektów z wiedeńskiego studio PropellerZ. Ma kształt długiej trapeizodalnej betonowej tuby, unoszącej ponad polami winorośli. Właścicielem tej winnicy jest Claus Preisinger, młody i dynamiczny przedstawiciel trzeciej generacji rodziny, zajmującej się produkcją wina.
Rozgłosem ciszy się także muzeum wina Weinwelt Loisium w Langenloi w Austrii, zaprojektowane przez nowojorskiego architekta Stevena Holla (twórcy m.in. muzeum sztuki nowoczesnej w Helsinkach). Zewnątrz przypomina nieforemne pudełko, którego aluminiowe ściany pokrywają abstrakcyjne ornamenty, inspirowane geometrią otaczających muzeum pól winorośli. W środku atrakcją są adaptowane stare piwnice i korytarze oraz artystyczne instalacje.