Ich efekt zobaczymy w maju przyszłego roku. - Król mówił o zamiarze stworzenia nowoczesnego muzeum publicznego w korespondencji z Bacciarellim w 1792 roku i konsekwentnie dążył do zrealizowania tej oświeceniowej idei, bo sztuka, kultura i nauka miały dla niego wielkie znaczenie w budowie lepszej przyszłości - przypomina dyrektor Tadeusz Zielniewicz. I tłumaczy, że obecnie realizowany projekt przez Muzeum Łazienki Królewskie - „Strefa Muz i Myśli Stanisława Augusta – remont i konserwacja XVIII-wiecznej Starej Pomarańczarni z Teatrem Stanisławowskim na potrzeby nowej ekspozycji rzeźby i realizacji programu kulturalnego" nawiązuje do idei króla.
Prace konserwatorskie w Starej Oranżerii opierają się na odkrytych dwa lata temu XVIII-wiecznych malowidłach według projektu nadwornego architekta Jana Christiana Kamsetzera,, które zostały zamalowane w połowie XIX-wieku. Obecnie odtworzono je już na ścianach wewnątrz Ogrodu Zimowego i w Foyer (60 proc. to konserwacja, reszta rekonstrukcja). W następnym etapie przywrócone zostaną malowidła na sufitach.
Niezwykle pomocne przy rewitalizacji Starej Oranżerii są zachowane projekty wystroju jej wnętrz, opracowane w latach 1787-1788 przez Kamsetzera, przechowywane w Gabinecie Rycin BUW. Natomiast prace nad przywróceniem oryginalnej attyki na elewacji frontowej budynku bazują na ilustracji Zygmunta Vogla, przedstawiające Łazienki w 1798 r.
Z kolei przygotowywana Królewska Kolekcja Rzeźby Stanisława Augusta, obejmująca 171 zachowanych z niej dzieł, opiera się na projektach Kamsetzera (pokazujących ich rozmieszczenie na tle iluzjonistycznych malowideł z motywami architektury w pejzażu) oraz na inwentarzu królewskim z 1795 roku. Z inwentarza wiemy, jakie rzeźby sprowadził sam król. Były to marmurowe dzieła współczesnych XVIII-wiecznych artystów oraz kopie najważniejszych dzieł sztuki starożytnej (gromadzone zgodnie z powszechną praktyką dworów oświeceniowych, ale i pewnie z myślą o stworzeniu Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych).
W ekspozycji wyeksponowane zastaną prace głównego nadwornego rzeźbiarze Andre Le Bruna, a wszystkie złożą się na unikalny klimat tego miejsca. W kolumnadzie Kamsetzera znajdą się rzeźby odzwierciedlające idealną wizję świata starożytnego. W Foyer w skrzydle południowym zobaczyć będzie można rzeźby odnoszące się do samego Stanisława Augusta - Herkulesa i Marka Aureliusza, symbolizujące wzorce, do których król się odwoływał, chcąc zreformować Rzeczpospolitą. (Figury wskazują zarazem drogę do królewskiej loży w teatrze, gdzie na plafonie znajduje się z kolei wizerunek króla jako Apolla).