Malwina Użarowska
Historia jednego z najważniejszych na świecie producentów zegarków rozpoczęła się w 1832 r. w szwajcarskim miasteczku St. Imier. Brat słynnego zoologa, geologia i doktora medycyny Louisa Agassiza, Auguste Agassiz założył Raiguel Jeune. Było to małe przedsiębiorstwo zegarmistrzowskie połączone z biurem handlowym. Auguste wraz z dwoma wspólnikami montował i sprzedawał zegarki kieszonkowe bazujące na wychwycie wrzecionowym – mechanizmie popularnym w ówczesnej Szwajcarii.
Dwanaście lat później, w tym samym roku, gdy Louis został profesorem zoologii i geologii na uniwersytecie Harvarda w Cambridge, Auguste awansował na szefa firmy. Interes zaczął kwitnąć, głównie dzięki korzystnym kontaktom ze Stanami Zjednoczonymi. Wkrótce Agassiz sprzedawał zegarki na całym świecie.
W 1861 r. do St. Imier przybył bratanek Auguste, Ernest Francillon, i przejął biuro handlowe Agassiza. Obdarzony talentem ekonomista postanowił rozbudować firmę wuja. W tym celu w 1866 r. nabył dwie parcele nad brzegiem rzeki Suze. Było to miejsce znane jako Es Longines – „długie łąki”. Tam też powstał nowy zakład produkcyjny, a rok później Francillon postanowił odejść od markowania produktów nazwiskiem i stworzył nową nazwą handlową – Longines. Wówczas powstał także znak handlowy firmy – uskrzydlona klepsydra. Odtąd pojawia się ona na wszystkich zegarkach opuszczających fabrykę. Obecnie logo znane jest w 150 krajach na świecie. Kojarzy się nie tylko z elegancją, ale też niezawodnością szwajcarskich mechanizmów.
W kluczowym dla firmy roku 1867 nie tylko została otwarta nowa fabryka, ale i wyprodukowano tam pierwszy mechanizm 20A. 20-liniowy kaliber bazował na wychwycie kotwicowym i szyjkowym zespole naciągowo-nastawczym. To rozwiązanie zdobyło w tym samym roku nagrodę na Wystawie Światowej w Paryżu.