Polskie wzornictwo nie ma stałego miejsca ekspozycji i jest traktowane po macoszemu

Raz po raz rodzime nieznane obiekty sztuki użytkowej możemy oglądać na wystawach

Publikacja: 20.11.2007 00:04

Polskie wzornictwo nie ma stałego miejsca ekspozycji i jest traktowane po macoszemu

Foto: Rzeczpospolita

Ośrodek Wzornictwa Nowoczesnego istnieje od 1979 roku. Podlega Muzeum Narodowemu, które przejęło kolekcję Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Obecnie zbiory liczą 22 tysiące obiektów. Ale mało kto wie, jakimi skarbami dysponujemy.

Dzieła polskich projektantów przez lata traktowane były w muzeum po macoszemu. A choć od 14 lat profesjonalnie zajmuje się nimi Anna Maga, na co dzień zalegają w magazynach.

Fragmenty kolekcji pojawiały się na wystawach z rzadka, w miejscach niezbyt uczęszczanych. Nadzieję na sensowną ich ekspozycję dał pokaz „Rzeczy pospolite” w stołecznym Muzeum Narodowym w 2000 roku. Niestety, okazał się efemerydą.

Rozwiązaniem zastępczym jest też cykl wystaw „Kolekcji wzornictwa” w Nowej Galerii Muzeum Plakatu w Wilanowie. Właśnie oglądamy „Odsłonę pierwszą”. Jednak jeśli następne okażą się równie nieprzemyślane, to szkoda na nie czasu i atłasu.

Po pierwsze, nie sposób zrozumieć założeń wystawy: ani historyczna, ani tematyczna. W ogóle bez klucza.

Oglądamy (właściwie kto? Sezon zimowy w Wilanowie jest martwy) przykłady z rozmaitych projektanckich dyscyplin, od szkła artystycznego poprzez wiklinę, na przemyśle kończąc. Najpierw sądziłam, że skoncentrowano się na latach 30., 40. i 50. Ale nie, jest też kilka projektów z bieżącego roku. Dwa fotele (w tym nowobogacki z białej skóry) i pretensjonalna damska kreacja z irchy wydały się dodane na siłę.

Kiedy byłam w Helsinkach, zazdrościłam Finom świadomości odrębności własnego designu – co akcentują w muzeach.

Nie jesteśmy gorsi od Skandynawów. Dowodem – wilanowski zestaw. Spójrzmy na drewniane zabawki Antoniego Kenara – z wdziękiem, jednocześnie powagą prawdziwych dzieł sztuki, na wiklinowe obiekty Włodzimierza Wołkowskiego (nagrodzony pośmiertnie, dwa lata temu na przeglądzie w Saint-Etienne), na dowcipne, użytkowo-dekoracyjne szkło Henryka Albina Tomaszewskiego (wazony „Gęsi”!), na ceramiczne zwierzęta Lubomira Tomaszewskiego – rzeźbiarskie miniatury (z lat 50. i 60. już są łakomymi kąskami kolekcjonerskimi).

Co z tego, że prace są świetne? Z wystawy wieje martwotą. Daleko od centrum miasta, zimno, pusto. Nie mamy serca do designu z socjalistycznej przeszłości, oj nie. I nic nie zapowiada zmiany.

Muzeum Plakatu w Wilanowie, Nowa Galeria „Kolekcja wzornictwa – Pierwsza odsłona”; wystawa czynna do 31 grudnia

Ośrodek Wzornictwa Nowoczesnego istnieje od 1979 roku. Podlega Muzeum Narodowemu, które przejęło kolekcję Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Obecnie zbiory liczą 22 tysiące obiektów. Ale mało kto wie, jakimi skarbami dysponujemy.

Dzieła polskich projektantów przez lata traktowane były w muzeum po macoszemu. A choć od 14 lat profesjonalnie zajmuje się nimi Anna Maga, na co dzień zalegają w magazynach.

Pozostało 83% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla