Trzeba nabyć umiejętność odrzucania pewnych zadań. Inne wykonywać w najkorzystniejszej dla siebie kolejności. Jeszcze inne scedować na kogoś. Tak rodzą się najlepsi menedżerowie i tacy ludzie awansują. Krótko mówiąc – warto odpowiadać sobie na pytanie: czego, z tego co mam do zrobienia, nie muszę robić, by i tak osiągnąć to, co zamierzam.
Przekonuje pan też, że nie awansują najlepsi, ale ci, o których ktoś powiedział, że są najlepsi.
Tak jest najczęściej. Awansują ci, o których ktoś powiedział, że są w porządku. Lub są czyimiś wujkami, siostrami itd. I może tak być, że są akurat najlepsi, ale wcale nie musi. Jedynym wyznacznikiem awansu jest bowiem to, czy ktoś kogoś zaproponuje czy nie. Dlatego tak ważny jest osobisty PR. W Polsce się przyjęło, że człowiek powinien inwestować 70 proc. w swoją wiedzę, a 30 proc. w wizerunek. Ja bym jednak postawił więcej procent na PR. Nie kosztem wiedzy oczywiście. Nie chodzi bowiem tylko o to, by wyglądać elegancko, a zamiast mózgu mieć gazobeton. Wówczas powstaje taki twór, o którym się mówi, że jest debilem salonowym, i kiedy człowiek próbuje z nim porozmawiać, musi się skonfrontować z próżnią. Ale wizerunek, rzekłbym nawet autopromocja, jest ważny. Cóż bowiem z tego, że ja wiem, jak uratować światową gospodarkę, jeśli nikomu o tym nie powiem i nikt nie pozwoli mi wystąpić na trybunach?
Proszę wyjaśnić, co to jest efekt zielonej brody.
Efekt zielonej brody wziął się z teorii Dawkinsa, który stwierdził (pozwolę sobie na kolokwialną generalizację tezy), że człowiek jest tylko opakowaniem dla genów, a genom nie chodzi o nic innego jak o to, by takich genów jak one było jak najwięcej. I to nas napędza. Więc jeżeli mi wyrośnie zielona broda i zobaczę u kogoś, kogo spotkam na swojej drodze, taką samą zieloną brodę, jest całkiem prawdopodobne, że zaczniemy się lubić, a nawet wzajemnie ochraniać. Nasze geny o siebie dbają. W biznesie wielu ludzi, którzy awansują, próbuje się upodobnić (intuicyjnie lub z wyrachowania) do osoby, od której wiele zależy, lub próbuje znaleźć wspólne z nią tematy i zainteresowania.