Kosmiczna saga progresywna

Coheed and Cambria należy do tych nielicznych zespołów, którym udaje się łączyć ogień z wodą. Jedna z najciekawszych amerykańskich kapel ostatnich lat pierwszy raz zagra w Polsce.

Publikacja: 04.07.2010 12:59

Do Warszawy twórcy Coheed and Cambria przyjeżdżają z najnowszym, wydanym w 2010 r., materiałem „Year

Do Warszawy twórcy Coheed and Cambria przyjeżdżają z najnowszym, wydanym w 2010 r., materiałem „Year of the Black Rainbow”

Foto: Materiały Promocyjne

Wielu krytyków porównuje Coheed and Cambria do innej formacji grającej dziwnego rocka – Mars Volta. I coś w tym jest. Obie grupy dokonały fuzji tak odległych gatunków jak rock progresywny i punk. Swoje pokręcone kawałki o bogatej strukturze grają z prawdziwą punkową energią. Propozycja Coheed and Cambria jest może nieco łatwiej przyswajalna, bardziej melodyjna, bardziej „normalna”. Czasami przypomina Rush czy Dream Theatre, w innych piosenkach znów bliżej jej do nowej fali amerykańskiego post hard core. Ale zawsze jest ciekawie.

W żyłach lidera kapeli, gitarzysty i wokalisty Caludio Sancheza, płynie portorykańska krew, choć urodził się już w USA. W 1995 r. założył kapelę, która nazywała się Shabütie i grała właściwie wszystko. Udało jej się nawet wydać dwie epki, ale po kolejnej zmianie składu Sanchez postanowił, nadając jej nowe muzyczne oblicze, zreformować kapelę. I tak właśnie narodził się Coheed and Cambria – zespół, który miał nagrywać koncept albumy inspirowane tematyką science fiction (młody muzyk się nią fascynował).

Pierwszą płytę „The Second Stage Turbine Blade” muzycy wydali w 2002 r. Słychać tu wyraźnie inspiracje grupą At The Drive In (to w niej grali muzycy Mars Volta). Pięć lat później ich album „Good Apollo, I’m Burning Star IV, Volume Two: No World for Tomorrow” zadebiutował na szóstym miejscu Billboardu i okazał się wielkim sukcesem komercyjnym.

Teraz do Warszawy twórcy Coheed and Cambria przyjeżdżają z najnowszym, wydanym w 2010 r., materiałem „Year of the Black Rainbow”. Prace nad płytą zespół rozpoczął latem zeszłego roku. Za produkcję krążka odpowiedzialny był Atticus Ross (Nine Inch Nails, Jane’s Addiction) i Joe Barresi (Tool, Queens Of The Stone Age). Na tej płycie debiutuje nowy perkusista zespołu Chris Pennie.

[i] Coheed and Cambria, Stodoła, ul. Batorego 10, bilety: 100 – 115 zł, informacje: tel. 22 825 60 31, poniedziałek (5.07), godz. 19.30[/i]

[ramka][b]Zagrają[/b]

[b]NOFX, Palladium, ul. Złota 9, bilety: 80 zł, rezerwacje: [link=http://www.palladium.art.pl]www.palladium.art.pl[/link], tel. 22 822 87 02, s?roda (7.07), godz. 20 [/b]

Weterani amerykan?skiej sceny punkowej znów w Polsce – muzycy z San Francisco grali juz? u nas 14 lat temu. NOFX przyjez?dz?a promowac? swój ostatni album „Coaster“. Muzycy graja? na nim radosnego, melodyjnego punka z elementami hard core iska. Nie stronia? od komentowania aktualnych wydarzen? i publicystyki, ale cze?sto robia? to z dystansem, w lekko satyryczny sposób.

[i]mts [/i]

[b]LadoWeek, OSiR Cafe, Plan B, Powie?kszenie, program na [link=http://www.ladoabc.com]www.ladoabc.com[/link], poniedziałek (5.07) – niedziela (10.07), godz. 17-21 [/b]

Niezależna wytwórnia płytowa LadoABC organizuje festiwal twórczos?ci swoich artystów. Zagraja? m.in. Baaba, Horny Teres, DJ Lenar, Polpo Motel, SzaZa, Cukunft i kilka projektów Marcina Maseckigo: Paristetris, Boeing (z Górczyn?skim), JKMusic (zZabrodzkim).

[i]kret [/i]

[b]Kabanos, Ametria, Hard Rock Cafe, ul. Złota 59, wste?p wolny, informacje: tel. 22 222 07 00, wtorek (6.07), godz. 21.30 [/b]

Kabanos to ewenement polskiej sceny niezależ?nej. Powstał w roku 1997 jako muzyczny z?art nastolatków, przekształcił sie? w pełnoprawny zespół, którego bezkompromisowy przekaz na granicy zgrywy budzi zachwyty. Przed nim promuja?ca swoje nowe wydawnictwo metalowa Ametria.

[i]kret [/i]

[b]David Hurn, Dobra Karma, ul. Górczewska 67, bilety: 5 zł, rezerwacje: tel. 509 062960 czwartek (8.07), godz. 20 [/b]

Brytyjczyk David Hurn lubi eksperymentować z popem. Z intrygującym rezultatem, czego najlepszym dowodem sa? nazwy jego albumów: „On był kobieta?“, „Pie?kna, wiarygodna przyszłość“ i „Czarne kwiaty“. Utwory na nich zawarte usłyszymy w czwartek w Dobrej Karmie.

[i] flint [/i]

[b]Health, Centralny Basen Artystyczny, ul. Konopnickiej 6, bilety: 35 –45 zł, rezerwacje: tel. 22 339 07 60, s?roda (7.07), godz. 22.30 [/b]

Na stronie startowej tej kalifornijskiej formacji healthnoise.com jest czytelny podział: noise i disco. To zadziwiaja?ce rozdwojenie, do jakiego dochodzi w tej ekipie. Dochodzi nawet do czegos? takiego jak „Picture Plane“ – jakis? futurystyczny house. Warto, by didz?eje odgrywaja?cy ten gatunek w klubach, zapoznali sie? z wcieleniem disco Healthu. [/ramka]

Wielu krytyków porównuje Coheed and Cambria do innej formacji grającej dziwnego rocka – Mars Volta. I coś w tym jest. Obie grupy dokonały fuzji tak odległych gatunków jak rock progresywny i punk. Swoje pokręcone kawałki o bogatej strukturze grają z prawdziwą punkową energią. Propozycja Coheed and Cambria jest może nieco łatwiej przyswajalna, bardziej melodyjna, bardziej „normalna”. Czasami przypomina Rush czy Dream Theatre, w innych piosenkach znów bliżej jej do nowej fali amerykańskiego post hard core. Ale zawsze jest ciekawie.

Pozostało 87% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla