Sportowcy w reklamie piwa - rozmowa

Rozmowa dla „Rzeczpospolitej” z Renatą Ropską, specjalistą od reklamy

Publikacja: 29.02.2012 00:50

Wykładowca SWPS

Wykładowca SWPS

Foto: archiwum prywatne

Kolejny producent alkoholu sięga po reklamę ze znanymi sportowcami w roli głównej. Dlaczego sportowcy reklamują akurat alkohol?

Renata Ropska:  To zależy od grupy docelowej, do której ma trafić reklama. Widać agencja, która zajmuje się kampanią, po przeprowadzeniu wielu badań doszła do wniosku, że stereotyp faceta lubiącego oglądać sport i pijącego przed telewizorem piwo się potwierdza. Do nich te reklamy trafią.

A przystoi osobom publicznym zachwalać jakieś produkty?

To od lat podejmowany problem etyczny. Dla mnie najbardziej zastanawiającym przykładem była reklama leku z Jolantą Kwaśniewską. Osoba o takim prestiżu jak pierwsza dama dziwnie wygląda w reklamie. Ale taki mamy świat – bardzo nastawiony na pieniądze.

Czy prawo nie zabrania osobom publicznie znanym reklamować lekarstwa?

Widać, jak skutecznie jest to prawo omijane. Pewnie w tekście Jolanty Kwaśniewskiej zastosowano jakiś kruczek prawny, np. ona nie poleca tego leku nikomu, tylko mówi, że sama go bierze... Ale ludzie chcą iść w ślady swoich idolów, więc to też reklama.

Nie tylko idolów, wystarczy chyba prestiż zawodu. Polecanie leku przez przebranego za lekarza aktora też jest zabronione. Ale mamy pełno takich reklam. Jest to rzeczywiście aż tak skuteczne, by ryzykować karę?

Lekarz to jeden z najbardziej cenionych zawodów. Pokazują to badania, ale i nasze własne doświadczenie. Nawet moja babcia opowiadała, że najważniejsi w mieście zawsze byli lekarz, nauczycielka i ksiądz. Dziś my się na to łatwo nabieramy. Niewiele osób świadomie odbiera media, większość ludzi nawet artykuły sponsorowane czyta jak artykuły prasowe.

A czy firmom opłaca się zatrudnienie znanych osób w reklamach? Czasem to wygląda wręcz śmiesznie, gdy np. Grzegorz Lato reklamuje ogrodzenia i bramy...

Pan i ja o takich reklamach mówimy tylko i wyłącznie w negatywny sposób, ale ci którzy będą kupować te ogrodzenia, inaczej na to spojrzą.

Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku