Nostalgiczne opowieści Marka Knopflera

Mark Knopfler uraczył nas świetnym folkowo-bluesowym, dwupłytowym albumem „Privateering"

Publikacja: 17.09.2012 19:16

Mark Knopfler, PRIVATEERING, Universal 2012,CD

Mark Knopfler, PRIVATEERING, Universal 2012,CD

Foto: Universal

Jeszcze sporo czasu upłynie, zanim usłyszymy nowe kompozycje byłego lidera Dire Straits na żywo. Zagra w Polsce dopiero 8 maja w Łodzi, ponieważ po udanym europejskim tournée Boba Dylana, którego był gościem specjalnym w zeszłym roku, bard ponowił zaproszenie i będą grać razem w Ameryce do końca listopada.

Wspominam o Dylanie, ponieważ wydaje mi się, że gdyby nie wspólne koncerty, Knopfler nie poświęciłby tyle miejsca na nowym albumie bluesowi. Zawsze był bliżej folku i rocka. Teraz skomponował aż pięć utworów w bluesowym stylu. Najlepsze są „I Used To Could” i „Don't Forget Your Hat” w stylu Muddy Watersa – ze wspaniale leniwą partią gitary dobro, ożywiającym utwór motywem pianina i mocną solówką na harmonijce. Piosenka jest klasyczna, a jednocześnie żartobliwa: chcesz podbić świat czy po prostu wyjść z domu – nie zapominaj kapelusza!

Knopfler nie śpiewa wprost, że trzeba w życiu być kowbojem. Tytułem albumu nawiązuje do starej tradycji Imperium Brytyjskiego, czyli korsarstwa. Poświęcił mu countrowy temat. Dla jego bohatera służba Koronie jest tak samo ważna jak towarzystwo pięknych kobiet i smak wina z Madery. Bardziej bojową postać, która gra z losem o lepsze jutro, a interesuje ją wyłącznie najwyższa stawka, Knopfler sportretował w lirycznej balladzie „Kingdom of Gold”. Lepsze jest tylko ckliwe „Radio City Serenade" z udziałem trębacza Chrisa Botti.

Nawiązanie do piratów ma też posmak żartu.

– Żeglowanie po morzach, szukanie sławy i pieniędzy przypomina mi życie na tournée – powiedział Mark Knopfler. – Często czuję się jak kapitan małego statku, który musi zgromadzić zgraną grupę współpracowników.

Refleksem tej historii jest sfotografowany na okładce minibus, jakim początkujące zespoły zwykły jeździć na koncerty.
Knopfler nigdy wcześniej w solowej karierze nie nagrał podwójnego albumu, a gdy nadarzyła się okazja, pośród 28 kompozycji nie zabrakło również dźwięków nawiązujących do brzmień Dire Straits, które współtworzy m.in. dawny pianista zespołu Guy Fletcher. Słychać je już w otwierającym album „Redbud Tree”, ale najbardziej dają o sobie znać w dynamicznym „Corned Beef City”. Knopfler powraca w piosence do tematu ludzi ciężkiej pracy. Stykał się z nimi w dzieciństwie. Opisał m.in. kierowcę tira, który spędza życie za kierownicą, a na śniadanie je, oczywiście, bekon z jajkiem i kiełbaską, dzieci widując tylko na Boże Narodzenie.

Opowiadając o nowych nagraniach, muzyk wspomina („Yon Two Crowns”) mało znany okres, gdy sam pracował fizycznie. Były to początki lat 70., gdy poślubił pierwszą żonę – córkę farmera.

– Pracowałem od rana do wieczora, nie pamiętając o bożym świecie – mówi. – Zgrubiała mi skóra na palcach, gitarę odstawiłem.

Na szczęście nie na długo.

Jeszcze sporo czasu upłynie, zanim usłyszymy nowe kompozycje byłego lidera Dire Straits na żywo. Zagra w Polsce dopiero 8 maja w Łodzi, ponieważ po udanym europejskim tournée Boba Dylana, którego był gościem specjalnym w zeszłym roku, bard ponowił zaproszenie i będą grać razem w Ameryce do końca listopada.

Wspominam o Dylanie, ponieważ wydaje mi się, że gdyby nie wspólne koncerty, Knopfler nie poświęciłby tyle miejsca na nowym albumie bluesowi. Zawsze był bliżej folku i rocka. Teraz skomponował aż pięć utworów w bluesowym stylu. Najlepsze są „I Used To Could” i „Don't Forget Your Hat” w stylu Muddy Watersa – ze wspaniale leniwą partią gitary dobro, ożywiającym utwór motywem pianina i mocną solówką na harmonijce. Piosenka jest klasyczna, a jednocześnie żartobliwa: chcesz podbić świat czy po prostu wyjść z domu – nie zapominaj kapelusza!

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla