Rynek usług IT coraz bardziej otwarty

W dobie cyfryzacji wartość rynku ofert informatycznych dla firm nieustannie wzrasta. Już dziś rynek IT dla biznesu generuje około 5 proc. PKB Polski. Dzięki rywalizacji dostawców nowych technologii zyskują przedsiębiorcy.

Aktualizacja: 05.06.2014 11:50 Publikacja: 05.06.2014 11:47

Rynek usług IT coraz bardziej otwarty

Foto: ROL

Gwałtowny rozwój internetu oraz wzrost bezpieczeństwa operacji dokonywanych w sieci spowodował pojawienie się na rynku nowych technologii rzeszy firm dostarczających rozwiązania IT dla biznesu. Jak szacuje Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, rynek usług cyfrowych przeznaczonych dla przedsiębiorstw jest obecnie wart około 84 mld złotych. Ponad 1500 firm z sektora usług IT daje pracę blisko 170 tys. ludzi wdrażających i obsługujących rozwiązania z dziedziny technologii cyfrowych. Z kolei, jak podaje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, aż 60 proc. polskich firm z sektora MSP korzysta z usług informatycznych świadczonych przez firmy zewnętrzne. Co więcej, z raportu Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że blisko 70 proc. przedstawicieli sektora MSP widzi w rozwoju firmowej infrastruktury IT kluczowy czynnik, który pozwoli im przełamać ekonomiczny impas, a aż 54 proc. z ankietowanych jest zdania, że tylko inwestycja w nowe technologie może sprawić, że ich firma przetrwa.

 

Koszty innowacyjności

Podstawowe rozwiązania IT klasy biznesowej, na jakie decydują się firmy, zazwyczaj obejmują zorganizowanie i konfigurację stanowisk pracy, administrację siecią wewnętrzna i utrzymanie serwera oraz strony internetowej. Nie są to jednak inwestycje zbyt częste: z danych PAIIZ wynika, że od 2009 roku wydłuża się średni okres eksploatacji sprzętu komputerowego używanego w firmie. Pięć lat temu wynosił on niespełna cztery lata, dziś – prawie pięć. Podobnie rzecz wygląda z oprogramowaniem. Co prawda Windows 7, relatywnie nowy i wciąż wspierany system Microsoftu, jest zainstalowany na prawie połowie wszystkich komputerów w Polsce, a najnowszy Windows 8 rośnie w siłę (z około 10-procentowym udziałem), to niestety wciąż mocno się trzyma przestarzały i już niewspierany przez producenta Windows XP. Jest zainstalowany na ponad 20 proc. komputerów. Ma to – jak tłumaczą przedsiębiorcy – związek z kosztami wymiany lub modernizacji „hardware'u" oraz aktualizacji „software'u", co w okresie recesji dość poważnie obciąża budżet i zakłóca płynność finansową.

Z drugiej jednak strony, jak odnotowuje GUS, rośnie liczba polskich firm MSP, które zaczynają wykorzystywać w codziennej pracy systemy do zarządzania zasobami, procesami i pracą. Rozwiązania klasy CRM, ERP, ERM i SCM używa około 20 proc. przedsiębiorstw i ich liczba systematycznie wzrasta.

 

Konkurencja, czyli niskie ceny

Przedsiębiorcy, decydujący się na modernizację bazy sprzętu komputerowego wraz z legalnym oprogramowaniem lub jej stworzenie od podstaw, są w dobrej sytuacji. Branża IT w Polsce usilnie zabiega o względy biznesu, a duża rywalizacja na rynku wymusza wprowadzanie kolejnych, tańszych i bogatszych w usługi rozwiązań. Oferty budowy sieci wewnętrznych, zarządzania serwerami, serwisu sprzętu lub udostępniania mocy obliczeniowej w tzw. chmurze osiągają coraz bardziej przystępne, nawet dla mniejszych firm, ceny.

Również systemy do zarządzania relacjami z klientami lub zasobami firmy (księgowość, płatności, środki pieniężne etc.), niegdyś dostępne tylko dla korporacji, dziś doczekały się swoich „mniejszych" i tańszych odpowiedników. Już za około 500 zł można wykupić licencję na pełnowartościowy system CRM.

 

Komputer na abonament

Na popularności zyskują (zarówno wśród dostawców oprogramowania, jak i użytkowników biznesowych) rozwiązania aplikacji działających albo w chmurze, albo w ramach modelu subskrypcji. Tą drogą idzie m.in. Microsoft, udostępniający swój pakiet Office w modelu miesięcznej opłaty abonamentowej za każde stanowisko pracy. Dla pracodawcy oznacza to znaczące korzyści, ponieważ w każdej chwili może zrezygnować z licencji na oprogramowanie dla komputera, który akurat nie jest używany.

Również na rynku sprzętu ten sposób redukcji kosztów zakupu jest coraz śmielej forsowany. Dostępne oferty IT dla biznesu pozwalają na kupno nowoczesnego sprzętu komputerowego wraz z legalnym oprogramowaniem biurowym, antywirusowym oraz do archiwizowania danych, w ramach jednej stałej opłaty abonamentowej – czyli bez ponoszenia kosztów jednorazowego zakupu, instalacji i konfiguracji komputerowych stanowisk pracy. Jedną z firm świadczących taką usługę jest koncern telekomunikacyjny Orange. Pakiet IT dla firm, który znajduje się w ofercie biznesowej operatora, pozwala już od około 129 zł miesięcznie za jedno stanowisko pracy wyposażyć firmę w nowoczesne laptopy (lub stacjonarne komputery PC) wraz z systemem Windows 7 lub 8 oraz pakietem aplikacji biurowych . W ramach abonamentu operator zapewnia również backup danych w chmurze, gwarancję sprzętu zastępczego w przypadku awarii, migrację ze starszych systemów operacyjnych na nowe (wraz z zachowaniem danych) oraz bezpieczną utylizację sprzętu po zakończeniu okresu umowy. Oferuje również opcję pełnego wsparcia informatycznego dla posiadanych już elementów infrastruktury – komputerów i sieci.

Można spodziewać się, że podobnych rozwiązań zacznie pojawiać się coraz więcej, wraz z pogłębianiem się procesów cyfryzacji biznesu. W tym zresztą kierunku zmierza cała gospodarka. To dobrze, bo firma efektywna informatycznie jest tańsza w utrzymaniu.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla