Gwałtowny rozwój internetu oraz wzrost bezpieczeństwa operacji dokonywanych w sieci spowodował pojawienie się na rynku nowych technologii rzeszy firm dostarczających rozwiązania IT dla biznesu. Jak szacuje Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, rynek usług cyfrowych przeznaczonych dla przedsiębiorstw jest obecnie wart około 84 mld złotych. Ponad 1500 firm z sektora usług IT daje pracę blisko 170 tys. ludzi wdrażających i obsługujących rozwiązania z dziedziny technologii cyfrowych. Z kolei, jak podaje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, aż 60 proc. polskich firm z sektora MSP korzysta z usług informatycznych świadczonych przez firmy zewnętrzne. Co więcej, z raportu Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że blisko 70 proc. przedstawicieli sektora MSP widzi w rozwoju firmowej infrastruktury IT kluczowy czynnik, który pozwoli im przełamać ekonomiczny impas, a aż 54 proc. z ankietowanych jest zdania, że tylko inwestycja w nowe technologie może sprawić, że ich firma przetrwa.
Koszty innowacyjności
Podstawowe rozwiązania IT klasy biznesowej, na jakie decydują się firmy, zazwyczaj obejmują zorganizowanie i konfigurację stanowisk pracy, administrację siecią wewnętrzna i utrzymanie serwera oraz strony internetowej. Nie są to jednak inwestycje zbyt częste: z danych PAIIZ wynika, że od 2009 roku wydłuża się średni okres eksploatacji sprzętu komputerowego używanego w firmie. Pięć lat temu wynosił on niespełna cztery lata, dziś – prawie pięć. Podobnie rzecz wygląda z oprogramowaniem. Co prawda Windows 7, relatywnie nowy i wciąż wspierany system Microsoftu, jest zainstalowany na prawie połowie wszystkich komputerów w Polsce, a najnowszy Windows 8 rośnie w siłę (z około 10-procentowym udziałem), to niestety wciąż mocno się trzyma przestarzały i już niewspierany przez producenta Windows XP. Jest zainstalowany na ponad 20 proc. komputerów. Ma to – jak tłumaczą przedsiębiorcy – związek z kosztami wymiany lub modernizacji „hardware'u" oraz aktualizacji „software'u", co w okresie recesji dość poważnie obciąża budżet i zakłóca płynność finansową.
Z drugiej jednak strony, jak odnotowuje GUS, rośnie liczba polskich firm MSP, które zaczynają wykorzystywać w codziennej pracy systemy do zarządzania zasobami, procesami i pracą. Rozwiązania klasy CRM, ERP, ERM i SCM używa około 20 proc. przedsiębiorstw i ich liczba systematycznie wzrasta.