Tuż przed tegoroczną edycją ukazały się dwie płyty będące zapisem dawniejszych występów. Legendarne pianistki – Martha Argerich i Maria Joao Pires – prezentują interpretacje koncertów Chopina z naszą Sinfonią Varsovią.
Co więcej, Argerich oprócz Koncertu e-moll w porywający sposób wykonuje z wiolonczelistą Mischą Maiskym Chopinowską sonatę. A Pires po Koncercie f-moll urzekająco gra nokturny. Jej ubiegłoroczny, hipnotyczny wręcz występ należał do największych wydarzeń w dziejach festiwalu.
Urok nagrań live
Jeszcze niedawno europejska prasa muzyczna pisała w superlatywach o dwóch innych wydawnictwach firmowanych przez Narodowy Instytut Chopina – płytach DVD z koncertami Beethovena w wykonaniu obu tych gwiazd z towarzyszeniem międzynarodowej Orkiestry XVIII Wieku – a już otrzymała temat do kolejnych recenzji.
Wydawnictwa będące zapisem koncertów festiwalu cieszą się za granicą większym zainteresowaniem niż w Polsce. Świetnie sprzedaje się na przykład w Europie album „Pożegnanie Ojczyzny" z podtytułem: „Polish romantic music". Niemiecki pianista Tobias Koch nagrał polonezy, nokturny, mazurki XIX-wiecznych kompozytorów, których nazwiska nic nie znaczą w świecie: Karola Kurpińskiego, Marii Szymanowskiej czy Józefa Krogulskiego. Odczytał je jednak w tak urokliwy sposób, że płyta urzeka wdziękiem, stylem i lekkością.
Wrzucenie nagrań do internetu lub wydanie płyty jest dziś proste, taka działalność nie powinna być powodem do szczególnej dumy. W przypadku tego festiwalu jest to wszakże przedsięwzięcie bardzo skomplikowane. Najpierw chodzi o to, by pozyskać najlepszych artystów. Potem trzeba ich namówić, by zechcieli przygotować specjalny program, zgodny z hasłem „Chopin i jego Europa". I wreszcie pozostaje uzyskanie ich zgody na wydanie nagrań.