Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 27.05.2017 21:57 Publikacja: 27.05.2017 21:57
Roman Polański, Eva Green, Emmanuelle Seigner i Vincent Perez
Foto: AFP
Popularna pisarka podpisuje książkę na targach. Tłum kotłuje się wokół niej, kobieta jest zmęczona. Wydawcy kończą spotkanie. Przed stolikiem, za którym siedzi Delphine, zostaje tylko jedna fanka. Młoda kobieta powoli zacznie wdzierać się w życie pisarki. Obyczajowy film zamieni w thriller. W opowieść o uzależnieniu, manipulacji. A może też o drugiej naturze, która w nas tkwi i czasem odzywa się dyktując swoje warunki.
Roman Polański przeniósł na ekran „D’apres une histoire vraie” - ostatnią powieść Delphine de Vigan, autorki m.in. znanych w Polsce „Ukrytych godzin” i „Nic nie oprze się nocy”.
- Przyjaciel zarekomendował mi tę książkę - mówiła w Cannes żona Polańskiego, aktorka Emmanuelle Seignier. - Spodobała mi się, podsunęłam ją Romanowi.
Polański napisał scenariusz razem z Vigan i reżyserem Olivierem Assayasem.
- Nie chciałem daleko odchodzić od oryginału. Jako młody chłopak często czułem się zawiedziony ekranizacjami literatury. Jedne postacie znikały, inne się pojawiały, często zmieniała się fabuła. W tym wypadku Olivier 500-stronicową powieść zamienił w scenariusz niczego nie zmieniając i niczego nie gubiąc - tłumaczył reżyser dodając, że w swoich filmach opowiadał wcześniej o relacjach między mężczyznami, a także między mężczyzną a kobietą, teraz zaś po raz pierwszy bohaterkami jego filmu stały się dwie kobiety.
W rolach głównych wystąpiły Emmanuelle Seignier oraz znana m.in. z „Marzycieli” Bertolucciego i „Casino Royal” Eva Green.
O swojej żonie, grającej pisarkę, Polański mówił:
- Podczas pracy mamy bardzo profesjonalne relacje. Co jest trudne? Jak wracamy do domu, ja chciałbym zapomnieć o filmie, a Emmanuelle ma ochotę cały czas rozmawiać o tym, co zdarzyło się na planie.
Eva Green również była jego pierwszym wyborem do roki fanki.
- Kiedy Polański proponuje rolę, trudno odmówić - śmiała się na konferencji prasowej aktorka. - Ale też zainteresowała mnie historia: relacje między dwiema kobietami, pełne pasji i napięcia.
„Prawdziwa historia” jest filmem tradycyjnym, ale intrygującym. Kim jest kobieta, która wkracza w życie pisarki? Fanką ogarniętą obsesją? A może jej „drugim ja”, które zagnieździło się w duszy i dręczy, doprowadzając artystkę do depresji i bloku twórczego? Na to pytanie widz musi sobie odpowiedzieć sam.
Atutem filmu są: muzyka Alexandre’a Desplata i świetne zdjęcia Pawła Edelmana, który współpracuje z Polańskim od czasów „Pianisty”.
Podczas konferencji prasowej dziennikarze pytali Romana Polańskiego o jego stosunek do portali streamingowych w rodzaju Netflixa.
- Nie wiem, jak będzie się ta sytuacja rozwijać - odpowiedział. - Ale nie widzę tu zagrożenia. Ludzie idą do kina nawet nie dlatego, że mają tam lepsze krzesła, lepszy dźwięk czy obraz niż we własnych domach. Idą do kina, bo tak mogą uczestniczyć w zbiorowym doświadczeniu. Gdy pojawiły się walkmany wszyscy mówili: „To koniec ery koncertów”. Tymczasem po wieku latach na koncerty wciąż przychodzą tłumy. Myślę, że podobnie będzie z kinem.
Pierwsze recenzje filmu Polańskiego, jakie ukazały się w „Variety” czy „Indie Wire” są bardzo umiarkowane, Peter Bradshaw z brytyjskiego „Guardiana” daje temu tytułowi dwie gwiazdki na możliwych pięć. Główne zarzuty dotyczą dziur w scenariuszu, ale jednocześnie krytycy podkreślają sprawną realizację thrillera i ciekawe role Seignier i Green.
Polska premiera „Prawdziwej historii” przewidziana jest na jesień. Jej dystrybutorem jest firma Monolith Films, która jest też współproducentem filmu.
Barbara Hollender z Cannes
Razem z dziennikarką „Rzeczpospolitej” Małgorzatą Piwowar rozmawiamy o najgłośniejszym wydarzeniu mijającego sezonu w sztuce – o otwarciu nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
To zaproszenie do udziału w polskiej kulturze dla całej Europy. Koncert inauguracyjny 3 stycznia w Warszawie.
Zamek Królewski w Warszawie prezentuje cenną kolekcję sztuki europejskiej, pochodzącą z Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków w Kijowie.
Wraz z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk, twórczynią bloga Zwierz Popkulturalny, recenzentką i autorką książek o popkulturze, rozmawiamy na temat seriali. Jakie tytuły zasługują na miano produkcji roku? Na jakim etapie streamingowej rewolucji się znajdujemy?
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
W stolicy Szwecji ruszył Tydzień Noblowski. Rozpoczął się od tradycyjnego przekazania osobistych przedmiotów należących do tegorocznych noblistów do sztokholmskiego Muzeum Nagrody Nobla oraz sygnowania krzeseł w tamtejszej kawiarni.
Gwałtowna burza, która przeszła nad Cannes wywołała w tym mieście znajdującym się na Riwierze Francuskiej powódź błyskawiczną.
Irański dysydent Mohammad Rasoulof w filmie „Nasienie świętej figi” opowiada o reżimie, moralności i o wolności narodu. To największy zwycięzca festiwalu w Cannes, choć nie otrzymał głównej nagrody.
Jury wybrało film ciekawego, młodego reżysera amerykańskiego, ale to Irańczyk Mohammad Rasoulof pokazał najważniejsze dzieło festiwalu.
Na towarzyszących festiwalowi canneńskiemu targach dużym zainteresowaniem cieszy się nowy film Agnieszki Holland „Franz”.
„Limonov: The Ballad” w reżyserii Kiryłła Serebriennikowa wg scenariusza Pawła Pawlikowskiego opowiada o mrocznej postaci rosyjskiej literatury.
Obserwacja rzeczywistości zaprowadziła francuskich twórców do surrealizmu i body-horrorów
Francis Ford Coppola zastawił winnicę, by nakręcić „Megalopolis”, zaś Yorgos Lanthimos w „Kind of Kindness” zaryzykował sławą.
Po sukcesach weneckich i Oscarowych Yorgos Lanthimos wrócił do Cannes. Z ulubionymi aktorami: Emmą Stone i Willemem Dafoe
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas