W partyjnych hasłach dużo Polski, mało Europy

Są sztampowe i nie przyciągają uwagi – oceniają eksperci. Najoryginalniejszy wybrał Wojciech Olejniczak, który postawił na energię

Publikacja: 07.05.2009 04:33

Wojciech Olejniczak i Grzegorz Napieralski podczas inauguracji kampanii wyborczej do PE

Wojciech Olejniczak i Grzegorz Napieralski podczas inauguracji kampanii wyborczej do PE

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Platforma namawia, by postawić na Polskę. PiS obiecuje więcej dla naszego kraju, a SLD konstatuje: po pierwsze człowiek.

– Podkreślamy, że na listach PO są nie tylko przedstawiciele naszej partii, ale najlepsi fachowcy z różnych środowisk – zachwala ujawniony wczoraj slogan Grzegorz Dolniak.

– Nasze hasło pokazuje, po co europosłowie PiS jadą do Brukseli. By walczyć o więcej dla Polski – argumentuje z kolei Ryszard Czarnecki.

– Hasło PiS jest lepsze – ocenia Wiesław Gałązka, specjalista od marketingu politycznego. – Walka o więcej jest czymś naturalnym dla partii politycznej i dobrze kojarzy się wyborcom. Tymczasem „Postaw na Polskę” może bardziej przypominać kampanię firmy turystycznej niż partii. Stawianie może się też komuś skojarzyć z kasynem czy wódką, a chyba PO nie o to chodziło.

Także Rafał Betlejewski z agencji reklamowej Koledzy, Strategia & Kreacja lepiej ocenia hasło PiS. Jednak jego zdaniem oba slogany są podobne i brakuje w nich europejskich akcentów.

– Zaskakujące, że najbardziej europejskie hasło ma PSL: Sukces Europy – sukcesem dla Polski – mówi Betlejewski. – W porównaniu z poprzednią kampanią partie dużo mniej chętnie korzystają z nawiązań do Unii. A przecież są to wybory do PE.

Betlejewskiego zaskakuje też hasło SLD „Po pierwsze człowiek”. – Wiem, że ma się to kojarzyć z socjalnymi postulatami tej partii, ale takie hasło mogłoby być równie dobrze sloganem Kościoła katolickiego. Nie wiem, czy lewicy zależy na takich skojarzeniach – mówi.

– To zbiorcze hasło całej europejskiej socjaldemokracji, które przyjęliśmy za swoje – tłumaczy Tomasz Kalita, rzecznik SLD. – W kampanii postanowiliśmy postawić przede wszystkim na liderów list. Dlatego każdy z nich będzie miał własne hasło wyborcze.

Wczoraj ujawniono, że Wojciech Olejniczak postara się zdobyć euromandat w stolicy pod hasłem: „Energia dla Warszawy”.

„Europa to człowiek” – tak z kolei zachwala swoje listy wyborcze Centrolewica. Zdaniem ekspertów hasło jest zbyt oczywiste i nic niemówiące. – To tak, jakbyśmy powiedzieli, że ocean to woda – uważa Gałązka.

Eurosceptyczny Libertas rezygnuje z jednego głównego sloganu. – Postanowiliśmy, że będziemy się reklamowali pod różnymi hasłami w zależności od regionu – zdradza „Rz” Artur Zawisza. – Naszym głównym przesłaniem pozostaje jednak: Libertas znaczy wolność.

Zdaniem Gałązki i Betlejewskiego partyjni spece od marketingu tym razem nie wykonali dobrze swojej pracy. – Hasła wyborcze są sztampowe i słabo zapadające w pamięć – ocenia Gałązka.

– Dobre hasło reklamowe powinno być krótkie i dwuznaczne. Dzięki temu przykuje uwagę. Żadne z tych haseł takie nie jest – dodaje Betlejewski.

[ramka][srodtytul]Jak partie namawiały do głosowania w 2004, a jak dziś[/srodtytul]

[srodtytul]2004[/srodtytul]

PO:

„Platforma Obywatelska dla Polski”

PiS:

„Godna reprezentacja w Europie”, „Europa solidarna”

SLD:

„Europa dla rozwoju – rozwój dla Polski”

PSL:

„Zadbamy o Polskę”

SdPl:

„Wykorzystajmy europejską szansę”

LPR:

„My wybieramy Polskę”

[srodtytul]2009[/srodtytul]

PO:

„Postaw na Polskę”

PiS:

„Więcej dla Polski”

SLD:

„Po pierwsze człowiek”

PSL:

„Sukces Europy – sukcesem dla Polski”

Centrolewica:

„Europa to ludzie”

Libertas:

„Libertas znaczy wolność” [/ramka]

Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo