Decyzję podjęła dyrektor Jedynki Iwona Schymalla w porozumieniu z zarządem TVP.

„Małgorzata Wyszyńska objęła funkcję kierownika zespołu „Wiadomości” (...) Z Jackiem Karnowskim, kierującym dotychczas „Wiadomościami”, umowa o pracę została dziś (w piątek – red.) rozwiązana” – poinformowało biuro rzecznika TVP.

Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz”, po odwołaniu Karnowskiego rezygnację z funkcji szefa „Teleexpressu” złożył Krzysztof Karwowski. Schymalla rezygnację przyjęła. „Teleexpressem” pokieruje teraz prawdopodobnie Jarosław Tytus, wieloletni wydawca programu. Krzysztof Karwowski był jednym z najbliższych współpracowników Jacka Karnowskiego. Był jego zastępcą, kiedy kierował on „Panoramą” w TVP 2 i serwisem „Puls Raport” w Telewizji Puls.

Decyzja o tym, że to Wyszyńska zastąpi Karnowskiego, zapadła w czwartek wieczorem. Samo przejęcie „Wiadomości” przebiegało w piątek błyskawicznie.

W południe Schymalla wezwała Karnowskiego, by poinformować go o dymisji. Na spotkaniu był także Marian Kubalica, dyrektor biura zarządu TVP.

Schymalla tłumaczy „Rz”, że uzasadnieniem odwołania Karnowskiego była krytyczna analiza serwisu przygotowana

przez biuro koordynacji programowej, którym kieruje Jacek Snopkiewicz. – Cieszą mnie bardzo dobre wyniki oglądalności „Wiadomości” (np. w październiku 5,4 mln widzów, najwięcej spośród serwisów informacyjnych – red.), ale analiza wykazywała też nierzetelność i nieprzestrzeganie dziennikarskich standardów – mówi szefowa TVP 1.

– Nie komentuję – ucina Jacek Karnowski. W wywiadzie dla „Rz” w maju mówił: – Dokładamy wszelkich starań, by „Wiadomości” były jak najbardziej obiektywne. Problemem jest nagonka, próby zastraszenia, dzielenia zespołu.

[srodtytul]Kraśko i Ziemiec zostają[/srodtytul]

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

W tym czasie w newsroomie „Wiadomości” trwała codzienna praca nad kolejnym wydaniem serwisu. Po rozmowie z Karnowskim Schymalla wraz z Wyszyńską spotkały się z zespołem programu. – Podziękowałam dotychczasowemu szefowi, poinformowałam o zmianie i przedstawiłam im nową szefową. Reszta decyzji należy już do Małgorzaty Wyszyńskiej – mówi Schymalla.

[wyimek]Z funkcji szefa „Teleexpressu” zrezygnował Krzysztof Karwowski [/wyimek]

– Chciałabym, żeby „Wiadomości” odzyskały zaufanie widzów. Chcę je budować na starym, sprawdzonym zespole, który jest już tutaj od lat – powiedziała Wyszyńska PAP.

Pierwszą jej decyzją było odebranie prowadzenia piątkowego wydania serwisu Ewie Świecińskiej i powierzenie go Piotrowi Jaźwińskiemu, którego z „Wiadomości” zwolnił Karnowski.

Kolejną – zmiana prowadzącego piątkowe „Wiadomości”. Zamiast Danuty Holeckiej poprowadził je Piotr Kraśko. Holecka ma wrócić do TVP Info. Prowadzić „Wiadomości” nie będzie już też Katarzyna Senyk.

Jak zapowiedziała Wyszyńska, wśród prowadzących „na pewno zostaje Piotr Kraśko, Krzysztof Ziemiec i moja skromna osoba dołączy do tej dwójki”.

Nowa szefowa „Wiadomości” odwołała z funkcji swojej zastępczyni Marzenę Paczuską.

[srodtytul]Chaos w newsroomie[/srodtytul]

– Panuje ogromny chaos. Po południu na kolegium nagle okazało się, że wszystkie poranne ustalenia przestały obowiązywać. Jedne materiały pospadały, inne zabrano jednym reporterom i dano do zrobienia innym – relacjonował jeden z dziennikarzy. Inny dodaje: – Jeszcze nigdy nie było tak, aby zmian dokonywano w środku dnia, zmieniając nagle wydawcę i mieszając przydział materiałów.

Jak wynika z ustaleń „Rz”, zdjęty został m.in. materiał dotyczący ostatniego wywiadu Lecha Kaczyńskiego, a materiały o podpisaniu umowy gazowej z Rosją i o zakończeniu prac komisji hazardowej w połowie dnia zostały przekazane innym reporterom. Materiał o komisji hazardowej miał robić Bartek Wróblewski, ale nowy wydawca zdecydował, że zrobi go Leszek Krawczyk. Temat podpisania umowy gazowej zamiast Adama Federa zrealizował zaś Paweł Gadomski.

– Nie wiem za bardzo, co się dzieje. Jestem na zdjęciach, ale nie wiem, czy materiał pójdzie. Nikt mnie o niczym nie informuje – opowiadał „Rz” jeden z reporterów „Wiadomości”.

W piątek Małgorzata Wyszyńska zaprosiła na indywidualne rozmowy kilku reporterów „Wiadomości”, w tym m.in. Marka Pyzę i Bartka Wróblewskiego, którzy przyszli do „Wiadomości” razem z Jackiem Karnowskim. Zdecydowała, że nie będzie ich zwalniać, lecz poczeka do końca listopada. Wtedy wygasają ich umowy. Na kolejne rozmowy, m.in. z Adamem Federem i Marcinem Wikłą, umówiła się w przyszłym tygodniu.

Jak dowiedziała się „Rz”, podczas poprzednich rozmów Iwony Schymalli z Jackiem Karnowskim dyrektor TVP 1 obiecała, że dopilnuje, by nikogo z „Wiadomości” nie wyrzucano.

W piątek wieczorem, jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz”, Wyszyńska spotkała się z Krzysztofem Trębskim, który był wiceszefem „Wiadomości” kiedy programem kierował Jan Piński. Trębski prawdopodobnie zostanie zastępcą Wyszyńskiej.

[srodtytul]Zamieszanie od kilku tygodni[/srodtytul]

Odwołanie szefa „Wiadomości” to kolejna zmiana w TVP 1 w ciągu ostatnich tygodni.

12 października zarząd powołał na stanowisko dyrektora Jedynki Iwonę Schymallę, która zastąpiła Witolda Gadowskiego.

Trzy dni później nowa dyrektor w porozumieniu z zarządem postanowiła o zdjęciu z anteny TVP 1 programów „Misja specjalna” pod redakcją Anity Gargas oraz „Bronisław Wildstein przedstawia”. Jak informowała wówczas „Rz”, z grafiku na listopad zniknęło też nazwisko Joanny Lichockiej, jednej z prowadzących „Politykę przy kawie”. W czwartek ze stanowiska wicedyrektora Jedynki usunięta została z kolei Dorota Macieja.

[srodtytul]Efekt medialnego porozumienia[/srodtytul]

Jacek Karnowski został szefem „Wiadomości” w październiku 2009 r. Wcześniej kierował Agencją Informacyjną TVP, a także „Panoramą” w Dwójce. W latach 2007 – 2008 pracował w telewizji Puls.

Małgorzata Wyszyńska pracę w TVP zaczynała jako prezenterka pogody w poznańskim oddziale. Później prowadziła m.in. „Teleexpress” i poranną audycję „Kawa czy herbata”.

Do marca tego roku była jedną z prowadzących „Wiadomości”. Została zwolniona, bo – jak wyjaśniał wówczas rzecznik TVP – słabo wypadła w badaniach wizerunkowych prezenterów. Po zwolnieniu udzieliła wywiadu „Gazecie Wyborczej”. w którym mówiła m.in. że była szykanowana przez Jacka Karnowskiego. – To był najgorszy okres z moich 13 lat pracy w TVP. Tak źle nigdy tu jeszcze nie było.

Jacek Karnowski w majowym wywiadzie dla „Rz” odpowiedział na jej zarzuty. – Rozumiem rozgoryczenie osób, które straciły dobrze płatną pracę. Wiarygodność tego typu „postdonosów” jest wątpliwa. (...) Choć oskarża nas o niecne praktyki, nigdy nie zgłosiła uwagi do zawartości materiałów – mówił.

Zmiany w TVP 1 to efekt medialnego porozumienia PO i SLD. Pod koniec sierpnia część członków rady nadzorczej, kojarzonych z lewicą i Platformą Obywatelską, zawiesiła dotychczasowego prezesa telewizji publicznej Romualda Orła i jego zastępcę Przemysława Tejkowskiego (obaj kojarzeni z PiS).

Zarząd telewizji publicznej tworzą w tej chwili kojarzeni z lewicą Włodzimierz Ławniczak i Paweł Paluch.

Na szybkie zmiany w Jedynce miała nalegać Platforma. Jak wynika z informacji „Rz”, lewicy się do nich nie spieszyło. – Mają Dwójkę i całe TVP Info, po co im szarpać się z Jedynką? – mówi „Rz” jedna z osób związanych z telewizją.