Parodia stanu wojennego – ta reklama zniknie z radia

Poznań. Radio Merkury nadało spot parodiujący przemówienie Jaruzelskiego z 13 grudnia 1981 r. Tak reklamuje się jedna z firm. Związkowcy z „Solidarności“ są oburzeni

Publikacja: 02.09.2011 20:45

Wojciech Jaruzelski w przemówieniu telewizyjnym

Wojciech Jaruzelski w przemówieniu telewizyjnym

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

,,Obywatele! Zwracam się do was w sprawach najwyższej wagi. Ogłaszam, że dziś w nocy ukonstytuowała się na terenie całego kraju nowa cena węgla BM Kobylin" – mówi charakterystycznym głosem lektor. W tle pobrzmiewa poważna muzyka.

Reklamę wyemitowało poznańskie Radio Merkury.

Wśród związkowców z „Solidarności" zawrzało. Wysłali do radia i firmy z Kobylina pismo, w którym domagają się wprowadzenia zmian w reklamie.

– Spot wyraźnie nawiązuje do wystąpienia telewizyjnego, w którym generał Jaruzelski ogłosił wprowadzenie stanu wojennego – podkreśla Barbara Napieralska, p.o. sekretarza Zarządu Regionalnego „S" w Poznaniu. – A takie treści w żadnym razie nie powinny być wykorzystywane do celów marketingowych. To obraża pamięć ofiar.

Mariusz Szymyślik, prezes Radia Merkury, przyznaje, że spot budzi kontrowersje. Dodaje jednak, że rozgłośnia ma związane ręce. – Emisji reklamy możemy odmówić tylko wówczas, kiedy narusza ona prawo – mówi. – Analizowaliśmy ją bardzo dokładnie z naszymi prawnikami i uznaliśmy, że do takiej sytuacji tutaj nie doszło.

Apel „Solidarności" nie pozostał jednak bez echa. Wczoraj po południu firma z Kobylina rozesłała do mediów wyjaśnienie.

Prezesi zarządu przepraszają w nim za treść i formę reklamy i zapewniają, że nie zamierzali nikogo urazić.

„Firma BM Kobylin sp. z o.o. docenia fakt, iż dzięki zaangażowaniu i poświęceniu ludzi tamtych czasów może prowadzić działalność gospodarczą w wolnej Polsce" – czytamy w oświadczeniu.

Prezesi zapewniają, że w ciągu najbliższego tygodnia reklama zostanie zdjęta z anteny i zastąpiona inną, „nieurażającą niczyich uczuć".

– Taki pomysł reklamowania firmy jest beznadziejnie głupi – ocenia Wiesław Gałązka, specjalista od reklamy z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. – Reklama musi intrygować, zwracać uwagę, czasem nawet szokować. Ale każda prowokacja ma swoje granice. Wystąpienie generała Jaruzelskiego zapoczątkowało wieloletni okres krzywd, a z tego nie należy żartować – podsumowuje.

,,Obywatele! Zwracam się do was w sprawach najwyższej wagi. Ogłaszam, że dziś w nocy ukonstytuowała się na terenie całego kraju nowa cena węgla BM Kobylin" – mówi charakterystycznym głosem lektor. W tle pobrzmiewa poważna muzyka.

Reklamę wyemitowało poznańskie Radio Merkury.

Pozostało 86% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo