Reklama

Most Tadeusza Mazowieckiego gotowy

7 października planowane jest otwarcie nowego mostu w Rzeszowie. Jednego z największych w Polsce.

Publikacja: 20.09.2015 20:59

Nowa przeprawa w Rzeszowie

Nowa przeprawa w Rzeszowie

Foto: Urząd Miasta Rzeszów

Robotnicy wykonują już ostatnie szlify przy budowie największego mostu w stolicy Podkarpacia. – Trwają prace porządkowe, kończona jest budowa ścieżki dla rowerzystów, chodników, a także nasadzenia roślinności – opisuje Piotr Magdoń, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie. Ustawiane są także pionowe znaki drogowe. Odbywają się odbiory techniczne. – Przed samym otwarciem mostu zostanie namalowane oznakowanie poziome – dodaje dyrektor MZD.

Nowy most połączy ul. Rzecha z Lubelską. – Będzie to czwarta, niezwykle ważna dla układu komunikacyjnego Rzeszowa, przeprawa na Wisłoku, stanie się elementem północnej obwodnicy miasta – tłumaczy Maciej Chłodnickie, rzecznik Urzędu Miasta w Rzeszowie.

Nowy podwieszany most to imponująca inwestycja: jest długi na 480 m, szeroki na 28,5 m i wysoki na ok. 108,5 m. To drugi pod względem wysokości most w Polsce, po Wrocławiu. Zawisł nad zbiornikiem wody technologicznej elektrociepłowni, nad Wisłokiem oraz ulicą Wioślarską.

Oprócz przeprawy drogowcy wybudowali dwupasmową trasę dojazdową o łącznej długości 1,8 km, która pozwoli dojechać ze wschodnich dzielnic miasta w rejon Baranówki bez konieczności wjazdu do centrum. Wzdłuż drogi wybudowane zostały ścieżki rowerowe, oświetlenie i chodniki.

To pierwszy etap większej inwestycji – budowy północnej obwodnicy miasta, która w przyszłości umożliwi kierowcom jadącym od Lublina na Przemyśl ominięcie centrum Rzeszowa. Władze miasta w przyszłości planują też budowę mostu na południe od Rzeszowa, który mógłby się stać elementem południowej obwodnicy miasta.

Reklama
Reklama

– Na pylonie mostu zostaną zainstalowane cztery godła Rzeszowa – dodaje dyrektor Magdoń. Tarcze herbowe będą zwrócone we wszystkie strony.

Koszt inwestycji wyniesie ok. 185 mln zł (wraz z kosztami związanymi z wykupem gruntu). Źródła finansowania to budżet miasta (ok. 17 mln zł), a także fundusze unijne z programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej" – ok. 160 mln zł.

Jesienią ubiegłego roku rzeszowscy radni zadecydowali, że most będzie nosił imię Tadeusza Mazowieckiego. Z taką propozycją wystapił prezydent miasta Tadeusz Ferenc. Kontrkandydatem do roli patrona przeprawy był Antoni Kopaczewski, pierwszy szef rzeszowskiej „Solidarności", wieloletni radny Rzeszowa.

Budowa mostu rozpoczęła się 12 lipca 2014 r. Wykonawcą jest firma Bilfinger. To niejedyna duża inwestycja drogowa na Podkarpaciu. Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do budowy obwodnicy Stalowej Woli i Niska (o długości ok. 15 km). Może ona zostać sfinansowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, a jej szacowany koszt to ponad 290 mln zł. Gdyby jeszcze w tym roku rozpisano przetarg na inwestycję, mogłaby ona zostać oddana do użytku do końca 2019 r.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Warszawa
Kolejne dziesiątki milionów w remont Sali Kongresowej. Termin otwarcia się oddala
Kraj
Czeski RegioJet wycofuje się z przyznanych połączeń. Warszawa najbardziej dotknięta decyzją
Kraj
Warszawiacy zapłacą więcej za wywóz śmieci. „To zwykły powrót do starych stawek”
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Kraj
Zielone światło dla polskiej elektrowni jądrowej i trzęsienie ziemi w PGE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama