Kapitalizm potrzebuje kapitalistów

Grażyna Kulczyk zdecydowała się sprzedać Stary Browar, który w ostatnich latach stał się prawdziwą – o niebo prawdziwszą niż koziołki i piłkarski Lech – ikoną Poznania.

Publikacja: 06.12.2015 16:24

Piotr Gajdziński

Piotr Gajdziński

Foto: Materiały prasowe

Prawo właściciela. Ale żal. Tym większy, że obiekt trafia w ręce funduszu jednego z wielkich, zachodnich banków. A to nie wróży nic dobrego. Nie wróży, bo fundusze tego rodzaju mają tylko jeden cel – zwiększyć wartość swojej inwestycji. Szybko i zdecydowanie. Po to zostały powołane i z pewnością nowy właściciel Starego Browaru tak właśnie będzie postępował. I nic nie zmienią tutaj zaklęcia Grażyny Kulczyk, że firma będzie zarządzana przez tych samych ludzi, którzy będą kontynuowali swoją dotychczasową filozofię działania. Strategię wyznacza właściciel, a zarząd jest po to, aby ją realizował. Jeśli wyznaczonych celów nie osiągnie, będzie – jak to się ładnie określa w korporacjach – „kontynuował swoją karierę poza naszą organizacją".

Czy Stary Browar, w którym dzisiaj działa ponad dwieście sklepów oraz pięćdziesiąt restauracji i kawiarni, a także hotel, można jeszcze bardziej skomercjalizować? Pewnie tak. Gdy przed laty Grażyna Kulczyk starała się o kredyt na jego wybudowanie, bank zamówił ekspertyzę u zagranicznych specjalistów, bo wówczas nie było jeszcze w Polsce ludzi, którzy znali tę materię wystarczająco dobrze. Opinia ekspertów nie była optymistyczna – ich zdaniem Stary Browar był zbyt mało komercyjny, marnotrawił zbyt dużo wolnej przestrzeni. Ale Grażyna Kulczyk upierała się przy swoim i doprowadziła rzecz do finału. I bardzo dobrze, bo m.in. ta przestrzeń nadaje Browarowi charakter i buduje klimat tego miejsca. Powoduje, że nie jest (nie była?) to jedna z tysięcy handlowych galerii. Nie jest nią też dlatego, że w Starym Browarze odbywają się imprezy kulturalne i to z zupełnie innej półki niż „galeryjne".

Co z tym pocznie nowy właściciel, trudno na razie przesądzać. Ale jestem sceptyczny, bo jego sentyment do Starego Browaru będzie o niebo mniejszy niż dotychczasowej właścicielki. Obym się mylił, ale wydaje mi się, że na naszych oczach Stary Browar zacznie się wkrótce przepoczwarzać w jeszcze jedno miejsce, gdzie spoceni klienci będą się uganiać za kolejnymi „wyprzedażami stulecia". Tylko patrzeć, jak w centralnym miejscu dawnego browaru Huggerów postawią fontannę, która z jakichś powodów jest obowiązkowym wystrojem polskich przybytków Merkurego.

Ledwie kilka dni przed informacją o sprzedaży Starego Browaru Błażej Bogdziewicz z Caspar Asset Management powiedział mi, że „kapitalizm potrzebuje kapitalistów". Nie jest to myśl szczególnie odkrywcza, ale w Polsce cały czas w myśleniu o gospodarce nieobecna. I wraz z odejściem „pani na Starym Browarze", jak z pewną nutką złośliwości określano Grażynę Kulczyk, znika nam z Poznania jeszcze jeden kapitalista. Prawdziwy właściciel, zakochany w tym, co stworzył, i zainteresowany, aby jego dzieło było naprawdę wielkie. Znika też muzeum, które Grażyna Kulczyk chciała wybudować obok Starego Browaru i wystawiać tam między innymi swoją kolekcję malarstwa. Zamiast tego będziemy mieli firmę, której statutowym celem jest „produkowanie zysku". I dla której Stary Browar będzie instrumentem do tej produkcji.

Zmiana ta jest może i nieuchronna, ale cieszyć się nie ma z czego.

Autor jest publicystą, autorem książki „Gierek. Człowiek z węgla". Obecnie przygotowuje biografię Wojciecha Jaruzelskiego.

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej