Superszkoła. Jak to się robi

W najlepszej szkole średniej ostatniego 15-lecia wciąż pisze się kredą, a uczniowie na lekcjach nie korzystają z laptopów.

Publikacja: 10.01.2013 03:18

W jubileuszowym rankingu szkół ponadgimnazjalnych kapituła wyłoniła najlepszą placówkę ostatniego 15-lecia. Laur trafił do szczecińskiego XIII Liceum Ogólnokształcącego, które od 2004 do 2010 r. wygrywało ranking liceów. Na czym polega fenomen tej szkoły?

Trzynastka jest młodą placówką. Powstała w 1991 r. dzięki porozumieniu ówczesnego zachodniopomorskiego kuratora oświaty i rektora Uniwersytetu Szczecińskiego. Obaj mieli ambicje, by trafiali do niej najbardziej uzdolnieni uczniowie z regionu.

Po początkowych problemach przełom nastąpił w 1996 r., kiedy Trzynastka wprowadziła się do budynków szkoły podstawowej w centrum Szczecina, której dyrektor Cezary Urban został szefem liceum. – Postanowiliśmy wykorzystać potencjał obu szkół. Stworzyliśmy w ramach ósmej klasy wstępną klasę licealną, którą zajmowali się nauczyciele ogólniaka i kształcili na poziomie rozszerzonym – wspomina Urban.

Potem tą koncepcją objęli także klasę siódmą. Aby dostać się do tych klas, uczniowie musieli zdać egzamin wstępny. Większość z nich zdecydowała się potem zdawać do XIII LO.

W 1999 r., po reformie edukacji, gdy powstały gimnazja, przy Trzynastce wyrosło jedno z nich. Gimnazjalistów także objęto kuratelą nauczycieli licealnych i programem rozszerzonym, a taki zespół szkół zaczął przyciągać najlepszych uczniów.

Urban wciąż próbuje skompletować idealny zespół nauczycieli. – Z grupy, z którą pracowałem w 1996 r., zostało ok. 10 proc. osób – mówi. Pół roku temu ściągnął z Radomia najlepszego w kraju nauczyciela fizyki Marka Golkę, który wśród wychowanków ma 270 finalistów olimpiad, w tym międzynarodowych.

Do sukcesu szkoły przyczynia się też stały program nauczania. – Staramy się nie reagować na częste zmiany w oświacie, chyba że jesteśmy do tego zmuszeni – mówi Urban.

Podkreśla też, że w jego szkole wciąż pisze się kredą, a uczniowie nie korzystają na lekcjach z laptopów. – Nie przeszkadza to im jednak wygrywać olimpiad informatycznych – zaznacza.

Na dodatkowe zajęcia w szkole łożą samorząd i rodzice. Efekty? Paweł Śledź, rocznik 1985, w 2004 r. jako uczeń XIII LO zdobył złoty medal na 35. Międzynarodowej Olimpiadzie Chemicznej, w 2011 r. obronił doktorat na uniwersytecie w Cambridge i pracuje w Instytucie Maxa Plancka. Uczniowie zdobywali laury w międzynarodowych konkursach fizycznych, astronomicznych i geograficznych.

W jubileuszowym rankingu szkół ponadgimnazjalnych kapituła wyłoniła najlepszą placówkę ostatniego 15-lecia. Laur trafił do szczecińskiego XIII Liceum Ogólnokształcącego, które od 2004 do 2010 r. wygrywało ranking liceów. Na czym polega fenomen tej szkoły?

Trzynastka jest młodą placówką. Powstała w 1991 r. dzięki porozumieniu ówczesnego zachodniopomorskiego kuratora oświaty i rektora Uniwersytetu Szczecińskiego. Obaj mieli ambicje, by trafiali do niej najbardziej uzdolnieni uczniowie z regionu.

Pozostało 80% artykułu
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej