Korekta rozkładu jazdy pociągów wejdzie w życie 1 czerwca i będzie obowiązywać do końca sierpnia. Jak poinformował rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK Robert Kuczyński, zmiany wynikają z prac modernizacyjnych na szlakach kolejowych.

- To, co teraz robimy to największy program modernizacyjny na polskiej kolei od 30 lat - powiedział Kuczyński. Jak wyjaśnił, chodzi właściwie o zbudowanie wielu linii od nowa. Obecnie PKP PLK modernizuje 1,4 tys. km torów.

Najważniejsze zaplanowane prace obejmą linie Warszawa - Łódź na odcinku Warszawa Zachodnia - Skierniewice, całej trasy Warszawa - Gdańsk, linii Warszawa - Poznań na odcinku Łowicz - Kutno oraz Centralnej Magistrali Kolejowej (trasy Warszawa - Kraków - Katowice) na odcinku Olszamowice - Włoszczowa. Poważne utrudnienia będą także w Warszawie, gdzie remontowany będzie układ torowy przystanku Warszawa Stadion.

Kolejarze zapowiadają, że remonty mogą powodować wielokrotne zmiany godzin przyjazdów i odjazdów pociągów. Dlatego na dworcach pasażerom będą rozdawane ulotki z rozkładami, pojawią się plakaty informujące o zmianach, na największych dworcach będą działać dodatkowe punkty informacyjne. Przewoźnicy będą też zamieszczać informacje na swoich stronach internetowych.

W związku z remontem torów na przystanku Warszawa Stadion, kolejarze zamkną od 1 czerwca do 25 lipca część warszawskiej linii średnicowej (między warszawskimi dworcami Wschodnim a Zachodnim - PAP). Zamknięte będą tory linii podmiejskiej, część pociągów będzie więc skierowana na linię dalekobieżną, a część będzie miała skrócone trasy.

"Na czas prowadzenia tego remontu na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia będzie obowiązywała zmieniona organizacja ruchu pociągów Kolei Mazowieckich. Większość pociągów z kierunku zachodniego, czyli ze Skierniewic, Żyrardowa, Grodziska Mazowieckiego, Warki, Góry Kalwarii, Sochaczewa, czy Łowicza skończy bieg na dworcu Warszawa Zachodnia, a z kierunku wschodniego, czyli Dęblina, Pilawy, Otwocka, Mińska Mazowieckiego, Siedlec, Mrozów - na dworcu Warszawa Wschodnia" - powiedział Dariusz Grajda z biura handlowego Kolei Mazowieckich.

Dodał, że między dworcami Warszawa Zachodnia i Warszawa Śródmieście będzie uruchomione połączenie wahadłowe z kursami co 15 minut, natomiast na odcinku Warszawa Wschodnia-Warszawa Centralna będzie funkcjonowała zastępcza komunikacja autobusowa. Przewoźnicy - PKP Intercity, SKM i Koleje Mazowieckie - będą honorowały swoje bilety na odcinku między dworcami wschodnim a zachodnim.

Jak poinformowała Katarzyna Zimnicka z zarządu PKP Intercity, przewoźnik od 1 czerwca zlikwiduje dwa pociągi EIC "Morskie Oko" relacji Warszawa Wschodnia - Zakopane i "Helena Modrzejewska" (Warszawa - Kraków). Weekendowe pociągi EIC "Pilsko" (Bielsko Biała-Warszawa Wschodnia) i "Artus" (Gdynia Gł. - Warszawa Zach.) będą zastąpione przez jeden pociąg "Klimczok" (Gdynia Gł. - Bielsko Biała).

Przewozy Regionalne zlikwidują trzy pary pociągów. Jak wyjaśniła dyrektor handlowy spółki Anna Lenarczyk, chodzi o pociągi InterRegio "Łysica" relacji Wrocław-Kielce, "Łokietek" (Kraków-Wrocław) oraz "Mickiewicz" (Poznań-Białystok). Powodem likwidacji pociągów jest ich mała popularność wśród podróżnych.

Zarówno PKP Intercity, jak i Przewozy Regionalne planują uruchomienie dodatkowych wakacyjnych pociągów. PKP Intercity będzie miało w rozkładzie 58 pociągów do popularnych kurortów, jak np. Świnoujście, Łeba, Hel, czy Wisła. Przewozy Regionalne zaproponują pasażerom pociągi relacji Lublin - Kołobrzeg, Wrocław-Zakopane, Rzeszów - Jelenia Góra, Jelenia Góra - Świnoujście.