Los Magdy z Sosnowca śledziły miliony

Dramat rodziny z Sosnowca oglądała w kanałach informacyjnych rekordowa liczba telewidzów

Aktualizacja: 10.02.2012 20:14 Publikacja: 10.02.2012 20:11

Los Magdy z Sosnowca śledziły miliony

Foto: ROL

Zniknięcie dziecka, załamani rodzice, nagły zwrot akcji – tym eksperci tłumaczą niezwykłe zainteresowanie, z jakim Polacy śledzili historię rodziny ze Śląska. Ale stawiają też pytanie, czy media tylko opisywały te wydarzenia, czy też współtworzyły rzeczywistość.

Telewizje informacyjne relacjonowały kolejne etapy zniknięcia półrocznej Magdy z Sosnowca: poszukiwania, zeznania jej matki, poszczególne konferencje prasowe Krzysztofa Rutkowskiego i prokuratury. Wydarzenia te oglądały miliony widzów.

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, od 3 do 7 lutego, czyli od chwili wyznania matki, że dziecko nie żyje, a porwanie było zmyślone, do ostatniego wtorku Polsat News oglądało średnio 112 tys. osób. Chwilami nawet 719 tys. widzów.

Dało to antenie 1,48 proc. udziału w rynku, czyli o 97 proc. więcej niż rok temu w tym samym czasie. Wtedy kanał oglądało średnio 53 tys. widzów, a maksymalnie 488 tys.

TVN 24 odnotował z kolei wzrost udziału o blisko 57 proc. (do 4,67 proc.). Ten kanał w ostatnich dniach oglądało średnio 352 tys. osób (w tym samym okresie 2011 roku było to 212 tys.). W szczytowym momencie oglądało go 1,4 mln widzów.

Jeszcze większą średnią liczbę widzów gromadziło TVP Info – ponad 390 tys., przy udziale w rynku 5,4 proc.

– Telewizja to emocje, a przy historii, która te emocje tak rozbudziła, widzowie chcieli mieć informację od razu i z pierwszej ręki – podkreśla Bogusław Chrabota, szef publicystyki Polsatu, odpowiedzialny za Polsat News. Dodaje, że kanały informacyjne im to zapewniały. – W tej sprawie podaż kreowała popyt – przyznaje.

Dr Ireneusz Siudem, psycholog społeczny z UMCS, zwraca uwagę, że historia Magdy miała wszelkie zadatki na wzbudzenie zainteresowania: małe dziecko, zrozpaczona matka, nagły zwrot akcji, śmierć. – Ludzie z zapartym tchem śledzili codziennie w odcinkach losy tej rodziny i zaginionego dziecka tak jak serial kryminalny. Każdy chciał wiedzieć, co będzie dalej. O wielu rzeczach nadal nie wiemy, bo prokuratura ich nie ujawnia, ale to nie koniec tej historii, ludzie nadal chcą ją oglądać – mówi "Rz". Jego zdaniem sama historia skupiała zainteresowanie ludzi na tyle, iż wystarczyło, że media po prostu ją relacjonowały.

Innego zdania jest dr Łukasz Szurmiński, medioznawca z UW. – Media przekroczyły w tej sprawie granicę w pogoni za sensacją i oglądalnością. Same nakręcały atmosferę, stały się uczestnikiem tej historii, zamiast starać

Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo