NASA publikuje niesamowite zdjęcia Jowisza. Badacze nie sądzili, że "będą tak dobre"

NASA opublikowała w sieci najnowsze zdjęcia Jowisza, które wykonano Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba. Widać na nich zjawiska, zachodzące w atmosferze największej planety Układu Słonecznego.

Publikacja: 23.08.2022 12:14

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST), którym wykonano najnowsze, szczegółowe zdjęcia Jowisza, daje niezwykłe możliwości, gdyż pozwala z niesamowitą dokładnością dojrzeć nawet dalekie obiekty.

NASA

Jedno z opublikowanych w Internecie zdjęć Jowisza, które pokazuje zbliżenie na planetę, składa się z kilku obrazów wykonanych przez JWST w bliskiej podczerwieni z wykorzystaniem specjalnych filtrów. Zdjęcie poddano także obróbce do spektrum kolorów widzialnych.

Eksperci z NASA szczególnie zwracają uwagę na zorze polarne, przypominające na zdjęciu czerwony blask na biegunach planety. Na fotografii widać, jak płynnie przechodzą w zielonkawe odcienie.  Liczne białe plamy i smugi to, jak podkreśla Heidi Hammel, pracująca nad projektem JWST, „prawdopodobnie wysoko położone wierzchołki chmur burzowych”.

Na drugiej fotografii widać natomiast szerszy widok dookoła Jowisza. Poza planetą dojrzeć można na nim dwa spośród jej 80 naturalnych satelitów, a także otaczające Jowisza pierścienie.

NASA

Specjaliści z NASA przyznali, że nie spodziewali się, że „zdjęcia będą tak dobre”. - To naprawdę niesamowite, że możemy zobaczyć szczegóły na Jowiszu wraz z jego pierścieniami, maleńkimi satelitami, a nawet galaktykami na jednym obrazie - zaznaczyła Imke de Pater, prowadząca obserwacje Jowisza w ramach projektu.

Astronauci NASA mają problem z powrotem na Ziemię. Powodem usterki
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Pierwsze próbki z "ciemnej" strony Księżyca na Ziemi. Historyczny sukces Chin