Reklama
Rozwiń
Reklama

Vision Express ograniczał prawa konsumentów do reklamacji

Vision Express próbowało ograniczać możliwość reklamacji okularów – uznał UOKiK

Publikacja: 03.09.2011 05:00

Vision Express ograniczał prawa konsumentów do reklamacji

Foto: Dziennik Wschodni/Fotorzepa, Dor Dorota Awiorko-Klimek

Lubelska delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadała treść "Informacji konsumenckiej", jaką otrzymują klienci Vision Express. Zgodnie z nią nabywca okularów nie może reklamować mechanicznych czy termicznych uszkodzeń powstałych wskutek naturalnego lub całkowitego zużycia. Powinien też okresowo konserwować okulary.

UOKiK doszedł do wniosku, że ograniczenia te są niezgodne z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. "Informacje te są nieprawdziwe w kontekście art. 4 ustawy, który nie tylko nie ogranicza możliwości składania reklamacji wyłącznie do wad fizycznych, ale i nie uzależnia jej w żadnym zakresie od powstania wskazanych przez spółkę uszkodzeń" – uzasadnił decyzję.

Kontrolerzy przywołali też art. 7 ustawy, zgodnie z którym sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, o czym kupujący wiedział lub oceniając rozsądnie, powinien wiedzieć. "Artykuł ten wskazuje zatem przypadki, w których sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności. Wydaje się, że regulacja ustawowa w sposób celowy ogranicza odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność z umową jedynie do przypadku, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub powinien wiedzieć" – napisano w uzasadnieniu decyzji.

Także zapis dotyczący zabiegów konserwacyjnych wzbudził zastrzeżenia UOKiK. "Może sugerować, iż powinność dokonania czynności konserwacyjnych wynika z ustawy i jest obligatoryjna. Tymczasem ustawa nie uzależnia możliwości dochodzenia roszczeń od dokonania wskazanych przez sprzedawcę czynności"– wyjaśniono.

Decyzja nie jest prawomocna. Spółka może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Reklama
Reklama

numer decyzji RLU Nr 17/2011

Zobacz serwis

»

Prawo dla Ciebie

»

Konsumenci

Reklama
Reklama

Lubelska delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadała treść "Informacji konsumenckiej", jaką otrzymują klienci Vision Express. Zgodnie z nią nabywca okularów nie może reklamować mechanicznych czy termicznych uszkodzeń powstałych wskutek naturalnego lub całkowitego zużycia. Powinien też okresowo konserwować okulary.

UOKiK doszedł do wniosku, że ograniczenia te są niezgodne z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. "Informacje te są nieprawdziwe w kontekście art. 4 ustawy, który nie tylko nie ogranicza możliwości składania reklamacji wyłącznie do wad fizycznych, ale i nie uzależnia jej w żadnym zakresie od powstania wskazanych przez spółkę uszkodzeń" – uzasadnił decyzję.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama