Reklama

Vision Express ograniczał prawa konsumentów do reklamacji

Vision Express próbowało ograniczać możliwość reklamacji okularów – uznał UOKiK

Publikacja: 03.09.2011 05:00

Vision Express ograniczał prawa konsumentów do reklamacji

Foto: Dziennik Wschodni/Fotorzepa, Dor Dorota Awiorko-Klimek

Lubelska delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadała treść "Informacji konsumenckiej", jaką otrzymują klienci Vision Express. Zgodnie z nią nabywca okularów nie może reklamować mechanicznych czy termicznych uszkodzeń powstałych wskutek naturalnego lub całkowitego zużycia. Powinien też okresowo konserwować okulary.

UOKiK doszedł do wniosku, że ograniczenia te są niezgodne z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. "Informacje te są nieprawdziwe w kontekście art. 4 ustawy, który nie tylko nie ogranicza możliwości składania reklamacji wyłącznie do wad fizycznych, ale i nie uzależnia jej w żadnym zakresie od powstania wskazanych przez spółkę uszkodzeń" – uzasadnił decyzję.

Kontrolerzy przywołali też art. 7 ustawy, zgodnie z którym sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, o czym kupujący wiedział lub oceniając rozsądnie, powinien wiedzieć. "Artykuł ten wskazuje zatem przypadki, w których sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności. Wydaje się, że regulacja ustawowa w sposób celowy ogranicza odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność z umową jedynie do przypadku, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub powinien wiedzieć" – napisano w uzasadnieniu decyzji.

Także zapis dotyczący zabiegów konserwacyjnych wzbudził zastrzeżenia UOKiK. "Może sugerować, iż powinność dokonania czynności konserwacyjnych wynika z ustawy i jest obligatoryjna. Tymczasem ustawa nie uzależnia możliwości dochodzenia roszczeń od dokonania wskazanych przez sprzedawcę czynności"– wyjaśniono.

Decyzja nie jest prawomocna. Spółka może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Reklama
Reklama

numer decyzji RLU Nr 17/2011

Zobacz serwis

»

Prawo dla Ciebie

»

Konsumenci

Reklama
Reklama

Lubelska delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadała treść "Informacji konsumenckiej", jaką otrzymują klienci Vision Express. Zgodnie z nią nabywca okularów nie może reklamować mechanicznych czy termicznych uszkodzeń powstałych wskutek naturalnego lub całkowitego zużycia. Powinien też okresowo konserwować okulary.

UOKiK doszedł do wniosku, że ograniczenia te są niezgodne z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. "Informacje te są nieprawdziwe w kontekście art. 4 ustawy, który nie tylko nie ogranicza możliwości składania reklamacji wyłącznie do wad fizycznych, ale i nie uzależnia jej w żadnym zakresie od powstania wskazanych przez spółkę uszkodzeń" – uzasadnił decyzję.

Reklama
Sądy i trybunały
Plan ministra Żurka na reaktywację KRS. Konstytucjonalista: nielegalne działanie
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Tekst Onetu o Grand Hotelu. Są szczegóły procesu Karola Nawrockiego przeciwko portalowi
Prawo w Polsce
Karol Nawrocki chce zmienić ustrój. Są nieoficjalne informacje o nowej konstytucji
Podatki
Od anonimowych donejtów trzeba płacić podatek. Fiskus bez litości dla streamerów
Reklama
Reklama