Vision Express ograniczał prawa konsumentów do reklamacji

Vision Express próbowało ograniczać możliwość reklamacji okularów – uznał UOKiK

Publikacja: 03.09.2011 05:00

Vision Express ograniczał prawa konsumentów do reklamacji

Foto: Dziennik Wschodni/Fotorzepa, Dor Dorota Awiorko-Klimek

Lubelska delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadała treść "Informacji konsumenckiej", jaką otrzymują klienci Vision Express. Zgodnie z nią nabywca okularów nie może reklamować mechanicznych czy termicznych uszkodzeń powstałych wskutek naturalnego lub całkowitego zużycia. Powinien też okresowo konserwować okulary.

UOKiK doszedł do wniosku, że ograniczenia te są niezgodne z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. "Informacje te są nieprawdziwe w kontekście art. 4 ustawy, który nie tylko nie ogranicza możliwości składania reklamacji wyłącznie do wad fizycznych, ale i nie uzależnia jej w żadnym zakresie od powstania wskazanych przez spółkę uszkodzeń" – uzasadnił decyzję.

Kontrolerzy przywołali też art. 7 ustawy, zgodnie z którym sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, o czym kupujący wiedział lub oceniając rozsądnie, powinien wiedzieć. "Artykuł ten wskazuje zatem przypadki, w których sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności. Wydaje się, że regulacja ustawowa w sposób celowy ogranicza odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność z umową jedynie do przypadku, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub powinien wiedzieć" – napisano w uzasadnieniu decyzji.

Także zapis dotyczący zabiegów konserwacyjnych wzbudził zastrzeżenia UOKiK. "Może sugerować, iż powinność dokonania czynności konserwacyjnych wynika z ustawy i jest obligatoryjna. Tymczasem ustawa nie uzależnia możliwości dochodzenia roszczeń od dokonania wskazanych przez sprzedawcę czynności"– wyjaśniono.

Decyzja nie jest prawomocna. Spółka może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

numer decyzji RLU Nr 17/2011

Zobacz serwis

»

Prawo dla Ciebie

»

Konsumenci

Lubelska delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadała treść "Informacji konsumenckiej", jaką otrzymują klienci Vision Express. Zgodnie z nią nabywca okularów nie może reklamować mechanicznych czy termicznych uszkodzeń powstałych wskutek naturalnego lub całkowitego zużycia. Powinien też okresowo konserwować okulary.

UOKiK doszedł do wniosku, że ograniczenia te są niezgodne z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. "Informacje te są nieprawdziwe w kontekście art. 4 ustawy, który nie tylko nie ogranicza możliwości składania reklamacji wyłącznie do wad fizycznych, ale i nie uzależnia jej w żadnym zakresie od powstania wskazanych przez spółkę uszkodzeń" – uzasadnił decyzję.

Praca, Emerytury i renty
Zwolnienie z pracy za krytykę LGBTQ i feministek? Zapadł ważny wyrok
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Prawo w Polsce
Głosy Trzaskowskiego przypisane Nawrockiemu. „To nie jest jakaś wielka tragedia"