Jedynie kompleksowe i zintegrowane działania służące eliminacji niepożądanych praktyk istniejących na rynku i towarzysząca temu informacja i edukacja mogą prowadzić do wzmocnienia pozycji konsumentów.
Centrum Informacji Konsumenckiej
W Urzędzie Komunikacji Elektronicznej działa Centrum Informacji Konsumenckiej, w ramach którego każdy konsument może uzyskać poradę, dzwoniąc na specjalnie dedykowaną infolinię CIK (801-900-853). Konsumenci otrzymują tu bezpłatne informacje oraz porady prawne od wykwalifikowanych pracowników, co bezpośrednio przekłada się na poziom świadomości ich praw i obowiązków. O tym, że taka forma zasięgania opinii, udzielania porad i pomocy konsumentom jest potrzebna, świadczy przede wszystkim ilość połączeń kierowanych na CIK. W 2015 r. pracownicy Centrum odebrali ponad 15 tys. połączeń z prośbą o poradę.
Konsumenci mogą również skorzystać z informacji z zakresu usług telekomunikacyjnych opublikowanych na dedykowanej im stronie internetowej. Na stronie znajdują się m.in. informacje o sposobach dochodzenia roszczeń w sporach z dostawcami usług telekomunikacyjnych, porady jak przenieść numer telefonu do innego operatora, czy jak uchronić się przed nieuczciwymi praktykami przedstawicieli handlowych, a także poradniki:
- Poradnik dla konsumentów usług telekomunikacyjnych
- Poradnik - Bezpieczne korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej w cyberprzestrzeni