Uchwała zespołu zapadła w związku ze skargą złożoną przez konsumenta przeciwko EPEE Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie (sygn. akt K/161/13).
Przemoc czy zabawa
Przedmiotem skargi była reklama telewizyjna zabawek z serii Brzydal z EPEE, którą należy bić kopać i rzucać o ścianę.
- To wręcz oburzające, aby w reklamie nakłaniać dzieci do przemocy względem innych. Właśnie takie zachowania promuje ta zabawka. Przekaz reklamy jest jednoznaczny - przemoc to świetna zabawa - stwierdził konsument.
Skargę poparł arbiter-referent. Wniósł on o uznanie spotu za sprzeczny z dobrymi obyczajami w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy oraz zarzucił, że nie był on prowadzony w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Arbiter wniósł także o uznanie reklamy za niezgodną z art. 5 i art. 25 KER, w myśl których reklamy nie mogą zawierać elementów, które zachęcają do aktów przemocy, a szczególnie te skierowane do dzieci lub młodzieży nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi.