Reklama
Rozwiń
Reklama

Hasło reklamowe "Afryka pełną Gambią" biura podróży Rainbow Tours nie dyskryminuje

Hasło reklamowe "Afryka pełną Gambią" biura podróży Rainbow Tours, do którego użyto zapożyczenie z języka polskiego „pełną gębą", nie zawiera treści dyskryminujących.

Aktualizacja: 14.02.2015 07:00 Publikacja: 13.02.2015 14:10

Hasło reklamowe "Afryka pełną Gambią" biura podróży Rainbow Tours nie dyskryminuje

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w uchwale z 16 grudnia 2014 roku.

Zespół orzekający rozpatrywał skargę konsumenta, której przedmiotem była reklama internetowa biura podróży Rainbow Tours przedstawiająca czarnoskórą kobietę, opatrzona hasłem „Afryka pełną Gambią".

- Połączenie ciemnoskórej, pulchnej roześmianej kobiety z hasłem reklamowym jest niesmaczne - podniósł skarżący (sygn.: K/101/14).

Arbiter-referent, który poparł skargę wniósł o uznanie reklamy za niezgodną z art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego reklamy nie mogą zawierać elementów, które zawierają treści dyskryminujące, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.

... w pełni zapożyczone

Spółka Rainbow Tours uczestnicząca w posiedzeniu wyjaśniła, że w przedmiotowej reklamie użyto zapożyczenia określenia z języka polskiego „pełną gębą".

Reklama
Reklama

- Ponieważ biuro podróży proponuje wycieczkę do Gambii, zamiarem spółki było, aby odbiorca reklamy poczuł Afrykę w pełni - argumentował skarżony.

Zdaniem Rainbow Tours określenie „Afryka pełną Gambią" nie jest ani obraźliwe, ani nikogo nie dyskryminuje, zaś stwierdzenie, że przekaz reklamowy jest niesmaczny, rasistowski - jest nieporozumieniem.

... a jednak ze smakiem

Zespół orzekający także nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia przez spółkę norm kodeksu zarzucanych przez konsumenta (nr uchwały: ZO 105/14).

Jego zdaniem, nie zawiera ona treści, które mogłyby kogokolwiek dyskryminować, ponieważ użyte w reklamie określenie „Afryka pełną Gambią" nawiązujące do określenia „pełną gębą" nie jest obraźliwe.

W opinii składu orzekającego, reklama nie narusza dobrych obyczajów i była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama