Instytucje finansowe dostaną 30 dni na udzielenie odpowiedzi klientowi, który złożył reklamację. To jedno z rozwiązań nowej ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o rzeczniku finansowym, którą w piątek uchwalił Sejm.
Nowe regulacje mają chronić konsumentów na rynku finansowym. Dlatego w umowach z klientami przedsiębiorcy będą musieli określić sposób rozpatrywania reklamacji i to, jak powiadomią konsumenta o swojej decyzji.
Gdy roszczenia klienta nie zostaną uwzględnione, instytucje finansowe mają informować go m.in. o możliwości wystąpienia z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do rzecznika finansowego.
Rzecznik finansowy przejmie obowiązki rzecznika ubezpieczonych. Oznacza to bardzo szeroki zakres działalności. Istnieje więc obawa, czy jeden rzecznik od tylu spraw będzie w stanie chronić konsumentów równie skutecznie jak dwóch wyspecjalizowanych – jeden od ubezpieczeń, a drugi od spraw finansowych.
Etap legislacyjny: trafi do prac w Senacie