E-sklep powinien podać informację o wszystkich dodatkowych opłatach

E-sklep powinien najpierw podać informację o wszystkich dodatkowych opłatach związanych z transakcją, a dopiero potem wymagać od klienta zgody na ich uiszczenie.

Publikacja: 25.10.2015 18:41

E-sklep powinien podać informację o wszystkich dodatkowych opłatach

Foto: 123RF

Sklepy internetowe mają wiele obowiązków informacyjnych względem swoich klientów. Wśród nich jest dokładne informowanie o cechach produktów, cenie czy dodatkowych opłatach. Oprócz tego na wszelkie dodatkowe płatności sprzedawcy muszą uzyskać zgodę klienta. Wymogi te jednak nie zawsze są odpowiednio spełniane przez przedsiębiorców.

W niektórych sklepach internetowych klient po dodaniu produktu do koszyka i przejściu do wirtualnej kasy ma podaną jedynie cenę. Nie widzi jeszcze dodatkowych opłat związanych z przesyłką czy ubezpieczeniem paczki. Nie wie więc, ile przyjdzie mu finalnie zapłacić, a już na tym etapie sklep wymaga od niego, by zaakceptował zgodę na poniesienie wszelkich dodatkowych opłat.

Ustawa o prawach konsumenta, która obowiązuje od 25 grudnia 2014 r., nie precyzuje dokładnie, w którym momencie klient powinien wyrazić zgodę na zapłacenie oprócz ceny produktu dodatkowych kosztów. Ma to być jednak najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową. A jeżeli przedsiębiorca nie otrzymał wyraźnej zgody klienta, to konsument ma prawo do otrzymania zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej. Tak może być, gdy sprzedawca jedynie założył istnienie takiej zgody poprzez zastosowanie domyślnych opcji w swoim sklepie.

Zgodnie z przepisami konsumenci nie ponoszą też dodatkowych kosztów, o których nie zostali poinformowani lub nie powiadomiono ich, w jaki sposób są one wyliczane. Okazuje się, że te regulacje mogą mieć zastosowanie także wtedy, gdy ktoś pomimo braku odpowiednich informacji od sprzedawcy zgodził się na pokrycie dodatkowych kosztów.

Tomasz Konieczny, radca prawny w kancelarii Konieczny, Grzybowski, Polak, wskazuje, że sklep, który na samym początku wymaga zaznaczania przez klienta odpowiedniej zgody, próbuje wykorzystać niemożliwość ustalenia wysokości pewnych opłat.

– W mojej ocenie konsument, który kupi produkt w takim sklepie, nawet z zaznaczeniem zobowiązania do pokrycia kosztów dodatkowych dostawy, lecz bez precyzyjnego wskazania tych kosztów, będzie miał prawo uchylić się od pokrycia kosztów przesyłki naliczonych później – mówi Tomasz Konieczny.

Sklepy internetowe mają wiele obowiązków informacyjnych względem swoich klientów. Wśród nich jest dokładne informowanie o cechach produktów, cenie czy dodatkowych opłatach. Oprócz tego na wszelkie dodatkowe płatności sprzedawcy muszą uzyskać zgodę klienta. Wymogi te jednak nie zawsze są odpowiednio spełniane przez przedsiębiorców.

W niektórych sklepach internetowych klient po dodaniu produktu do koszyka i przejściu do wirtualnej kasy ma podaną jedynie cenę. Nie widzi jeszcze dodatkowych opłat związanych z przesyłką czy ubezpieczeniem paczki. Nie wie więc, ile przyjdzie mu finalnie zapłacić, a już na tym etapie sklep wymaga od niego, by zaakceptował zgodę na poniesienie wszelkich dodatkowych opłat.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Nieruchomości
Ministerstwo Rozwoju przekazało ważną wiadomość ws. ogródków działkowych
Prawnicy
Komisja Wenecka wydała opinie o zmianach w polskim wymiarze sprawiedliwości
Podatki
Spłacasz kredyt rodziców albo męża? Nie skorzystasz z ulgi w PIT