Reklama

#RZECZoPRAWIE - Marek Domagalski: turysta może samodzielnie domagać się zwrotu kosztów

Turyści mogą już samodzielnie występować o zwrot kosztów zapłaconych upadłemu biuru podróży. To bardzo ważna zmiana spowodowana orzeczeniem Sądu Najwyższego - mówił Marek Domagalski w poniedziałkowym programie #RZECZoPRAWIE.

Aktualizacja: 30.05.2016 15:30 Publikacja: 30.05.2016 14:37

Marek Domagalski

Marek Domagalski

Foto: rp.pl

Klienci biur podróży mają problemy z odzyskaniem pieniędzy, gdy biuro upada. Dlaczego?

Turysta ma prawo do pełnej rekompensaty za nieudaną imprezę i to nawet bez wykazywania winy organizatora. Wprowadzono więc gwarancje mające zabezpieczać wypłaty dla klientów niewypłacalnych biur podróży. Oferują je biurom podróży banki i ubezpieczyciele. To rodzaj polisy. Szybko okazało się jednak, że gwarancje nie wystarczają na wszystkie roszczenia, że można z nich pokryć jedynie 30-40 proc. roszczeń. Pojawiło się pytanie, jak w tej sytuacji dzielić te pieniądze. Umocowano więc marszałka województwa, by to on zapewnił proporcjonalne wypłaty. Zgodnie z ustawą o turystyce marszałek jest uprawniony do występowania na rzecz klientów w sprawach wypłat z gwarancji czy polisy turystycznej dla biura. On też został beneficjentem gwarancji.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama