Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz prawo zamówień publicznych to dwa najważniejsze źródła przepisów obowiązujących samorządy w zakresie informatyzacji. Pierwsza ustawa nakłada na wszystkie podmioty publiczne (a więc również na samorządy) obowiązek zapewnienia zgodności wykorzystywanych systemów teleinformatycznych, rejestrów oraz wymiany informacji z tzw. minimalnymi wymaganiami określonymi szczegółowo w rozporządzeniach. Ponadto jeżeli dany system wykorzystywany jest do komunikacji z podmiotami niebędącymi organami administracji rządowej (czyli z obywatelami), powinien dodatkowo spełniać wymóg równego traktowania rozwiązań informatycznych.
Samorządy nie produkują zwykle rozwiązań wykorzystywanych w e-administracji we własnym zakresie, lecz zamawiają je na podstawie prawa zamówień publicznych. Zamówienia te powinny być formułowane tak, aby dochodziło do nabywania produktów zgodnych z ustawą o informatyzacji. Powinny one być również zgodne z samym prawem zamówień publicznych, czyli przede wszystkim zapewniać zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
W tym kontekście szczególnie istotny jest zakaz opisywania przedmiotu zamówienia poprzez wskazywanie konkretnych produktów lub dostawców. Jedynym wyjątkiem jest tu sytuacja, w której zamawiający uzasadni to specyfiką zamówienia i jednocześnie nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń. Ale nawet wtedy ustawa wymaga dopuszczenia rozwiązań równoważnych. Wynikająca z ustawy o informatyzacji specyfika zamówień dla e-administracji polega na obowiązku umieszczania w tzw. SIWZ lub umowach klauzul gwarantujących zgodność zamawianych rozwiązań z minimalnymi wymaganiami oraz zdolność współdziałania z oprogramowaniem wykorzystywanym przez obywateli. Kluczem do wykonania tego obowiązku są tzw. otwarte standardy teleinformatyczne. Są to protokoły, interfejsy i formaty danych, które w sensie prawnym i faktycznym mogą być wdrożone przez każdego wykonawcę (żaden z konkurentów nie może odmówić lub utrudnić dostępu do specyfikacji standardu oraz jej wykorzystania).
[i]Autor jest prawnikiem w kancelarii Grynhoff Woźny Maliński[/i]
[ramka][b]GPP>informuje[/b]