Reklama

Ubywa nowych klauzul

Liczba klauzul niedozwolonych w rejestrze UOKiK, a dotyczących e-handlu, w 2014 r. spadła o ponad 30 proc.

Aktualizacja: 03.02.2015 10:46 Publikacja: 03.02.2015 10:46

Ubywa nowych klauzul

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

W 2014 roku do rejestru UOKiK dopisano 144 klauzule z zakresu handlu internetowego – podaje w raporcie firma Trusted Shops, zajmująca się certyfikowaniem sklepów internetowych. Mimo iż liczba wpisów zmniejszyła się o 1/3 w porównaniu do ubiegłego roku, nie oznacza to, że tylko 144 przedsiębiorców zostało ukaranych.

Właściciele polskich e-sklepów często powielają te same, błędne zapisy w regulaminach swoich sklepów. W związku z tym w rejestrze UOKiK nie pojawiają się nowe wpisy, ale sklepy internetowe nadal obciążane są karami finansowymi.

Na pierwszym miejscu w zestawieniu uplasowały się klauzule dotyczące prawa do odstąpienia od umowy. Do rejestru UOKiK wpisano 28 niedozwolonych wpisów. Pomimo, że liczba wpisów znacznie się zmniejszyła (w 2013 roku było aż 113 wpisów z tego zakresu) to sprzedawcy internetowi nadal mają trudności z właściwą implementacją przepisów. Wiele spośród wpisanych do rejestru klauzul zawiera niepoprawny opis procedury odstąpienia od umowy lub zapisy nakładające na konsumentów dodatkowe obowiązki, jak np. zwrot towaru wyłącznie w oryginalnym opakowaniu.

Nowa ustawa o prawach konsumenta znaczenie poszerza zakres informacji, jakie sklep powinien udzielić konsumentom w zakresie odstąpienia od umowy i zmienia stosowane do tej pory słownictwo. Pomimo, że opis prawa do odstąpienia od umowy brzmi inaczej, to podstawowe zasady nie uległy zmianie i zamieszczone w rejestrze wpisy nadal powinny być przestrzegane.

Drugie miejsce w zestawieniu zajmują klauzule z zakresu reklamacji. Spośród 27 klauzul niedozwolonych, 13 wpisów odnosiło się do sytuacji, w której sklep nakłada na konsumenta obowiązek spisania protokołu szkody po otrzymaniu uszkodzonej przesyłki. Ten zapis pojawiał się wielokrotnie również w poprzednich latach. Nowa ustawa o prawach konsumenta zmieniła przepisy i zasady reklamacji wadliwego towaru. Zmieniły się procedury oraz stosowane do tej pory słownictwo. Zapisy uzależniające przyje?cie reklamacji od spisania protokołu szkody lub ograniczające odpowiedzialność sklepu wobec konsumenta nadal są niedozwolone, gdyż naruszają? postanowienia kodeksu cywilnego, kto?ry nie uległ zmianie.

Reklama
Reklama

Kolejną kategorię wpisów stanowią klauzule, w których przedsiębiorcy uchylają się od odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie. W ubiegłym roku pojawiło się 25 wpisów z tego zakresu. Należy podkreślić, że sklep, który ma podpisaną umowę z dostawcą towaru jest jedynym podmiotem, który może dochodzić swoich praw w związku z niedopełnieniem przez dostawcę postanowień zawartych w umowie. Dlatego też to właśnie sklep ponosi odpowiedzialność za opóźnienie w dostawie zamówionego towaru do klienta. Opisane klauzule związane z opóźnieniem dostawy obowiązują również po wejściu w życie nowej ustawy o prawach konsumenta.

- W ubiegłym roku e-sprzedawcom największą trudność sprawiły przepisy z zakresu prawa do odstąpienia od umowy. Pojawiły się również nowe problemy, jak np. właściwy opis produktów w sklepie internetowym. Nieprawdziwe lub niepełne informacje o produktach to często popełniany błąd w sklepach internetowych – mówi Julia Mandel, Specjalista ds. Prawa i Certyfikacji w Trusted Shops. - Sprzedawca internetowy powinien dołożyć wszelkich starań, aby opisy produktów były zgodne ze stanem faktycznym. W przeciwnym razie kupujący nie zdecydują się na ponowne zakupy w sklepie internetowym – dodaje.

- Wejście w życie nowej ustawy o prawach konsumenta będzie miało znaczący wpływ na prowadzenie sprzedaży internetowej w 2015 roku. Zarówno kupujący, jak i sprzedający będą musieli nauczyć się dokonywania e-zakupów na nowych zasadach. Niewystarczająca znajomość prawa i błędna interpretacja przepisów prawnych może mieć wpływ na pojawianie się kolejnych kategorii wpisów niedozwolonych. Najbliższy rok będzie swego rodzaju sprawdzianem dla sklepów internetowych. Aby uniknąć pojawienia się wpisów niedozwolonych przedsiębiorcy powinni cały czas się rozwijać i śledzić wszelkie zmiany prawne. Staramy się na bieżąco informować właścicieli sklepów internetowych o najważniejszych zmianach prawnych oraz nowych klauzulach wpisanych do rejestru UOKiK – mówi Anna Rak, country manager Trusted Shops.

Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama