Reklama

Cła już biją w amerykańskie firmy. Nike prognozuje gwałtowny spadek sprzedaży

Amerykański producent obuwia i odzieży sportowej Nike przewiduje znaczący spadek sprzedaży w bieżącym kwartale, do czego przyczynić się mają cła wprowadzone przez prezydenta USA Donalda Trumpa, jak i pogarszające się nastroje konsumentów.

Publikacja: 22.03.2025 19:15

Nike przewiduje znaczący spadek sprzedaży w czwartym kwartale, między innymi przez cła wprowadzone p

Nike przewiduje znaczący spadek sprzedaży w czwartym kwartale, między innymi przez cła wprowadzone przez Donalda Trumpa

Foto: Adobe Stock

Dyrektor finansowy Nike Matt Friend podczas odbytej w tym tygodniu telekonferencji z analitykami przekazał, że firma spodziewa się gwałtownego osłabienia sprzedaży w czwartym kwartale fiskalnym, który zakończy się w maju 2025 roku. Jak zapowiedział Friend, procentowy spadek może być dwucyfrowy – najprawdopodobniej wyniesie kilkanaście procent.

Czytaj więcej

USA chcą importować „setki milionów” jajek z Turcji i Korei Południowej

Nike: Cła prezydenta USA Donalda Trumpa biją w sprzedaż

Skąd tak nagłe pogorszenie kondycji finansowej obuwniczego giganta? Jak sam zauważa, jedną z głównych przyczyn jest rozpętana na nowo przez prezydenta USA Donalda Trumpa globalna wojna handlowa. Wysokie cła nałożone przez Biały Dom na import wybranych dóbr z Kanady, Meksyku, Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii czy Chin uderzają rykoszetem w amerykańskie firmy.

Jednocześnie pogarszają się nastroje konsumenckie w Stanach Zjednoczonych i na zagranicznych rynkach. Najbardziej obuwniczego giganta boli spadek popytu na kluczowym dla niego chińskim rynku.

Czytaj więcej

Były szef Abercrombie oskarżony o molestowanie seksualne ponad 40 mężczyzn
Reklama
Reklama

Nike prognozuje również, że marża brutto spadnie o 4-5 pkt proc., ponieważ firma zwiększa wysiłki mające na celu likwidację nadmiernych zapasów i przestarzałych stylów, które nie odpowiadają już klientom. Proces ten ma trwać do roku fiskalnego 2026.

Pogarszają się nastroje konsumenckie na świecie

– Wierzymy, że czwarty kwartał odzwierciedli największy wpływ naszych działań, a przeciwności związane z przychodami i marżą brutto zaczną się od tego momentu łagodzić – oświadczył dyrektor finansowy Nike w czasie telekonferencji.

Jak dodał, firma zmaga się z kilkoma czynnikami zewnętrznymi, które wzmagają niepewność w branży. Są to napięta sytuacja geopolityczna, cła wprowadzane przez administrację Donalda Trumpa, niestabilne kursy wymiany walut i przepisy podatkowe, a także wpływ tej niepewności i innych czynników makroekonomicznych na nastroje konsumenckie.

Na początku tego tygodnia Amerykańska Izba Handlowa w Brukseli alarmowała, że w wywołanej przez prezydenta USA wojnie handlowej z UE i Wielką Brytanią straty obu stron sięgną łącznie 10 bln dolarów – a największymi przegranymi będą Amerykanie.

Handel
Shein kontratakuje. Chińska platforma oskarża francuski rząd o „spisek” i „krucjatę”
Handel
Niedziele handlowe w grudniu 2025: Kiedy będzie można zrobić świąteczne zakupy?
Handel
Stało się – Prada ogłosiła, że przejęła rodzimego rywala Versace. „Transakcja dekady”
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama