Żabka wzbudza kontrowersje. Ministerstwo Zdrowia: „kierujemy sprawę do prokuratury”

Sieć Żabka prowadziła akcję promocyjną, w której przy zakupie papierosów można dostać tanio kawę lub hot doga. Nie spodobało się to aktywistom i Ministerstwu Zdrowia.

Publikacja: 09.05.2023 14:55

Żabka wzbudza kontrowersje. Ministerstwo Zdrowia: „kierujemy sprawę do prokuratury”

Foto: Adobe Stock

Polskie przepisy zakazują reklamowania wyrobów tytoniowych i wszystkiego co z jest z nimi związane. Nie można reklamować ani papierosów (ani tzw. nowatorskich wyrobów tytoniowych, jak wkłady i urządzenia do podgrzewania tytoniu), nie można reklamować rekwizytów do palenia czy nawet rzeczy imitujących papierosy. Promocja wyrobów tytoniowych możliwa jest tylko i wyłącznie w miejscu sprzedaży oraz wśród pełnoletnich osób palących (dlatego w pubach i klubach można trafić na promocje urządzeń do podgrzewania tytoniu).

Czytaj więcej

Żywność bez daty przydatności na etykietach jeszcze w tym roku

Oprócz tego papierosy nie mogą być również przedmiotem promocji w formie loterii czy wymieniania ich na bony rabatowe. Jednak pomimo tych ograniczeń Żabka wprowadziła w swojej aplikacji Żappka ofertę dla palaczy (w tzw. „strefie palenia” dostępnej tylko dla pełnoletnich klientów, a przynajmniej tych, którzy pełnoletniość deklarują). Promocja polegała na tym, że przy zakupie wyrobów tytoniowych wybranych marek można dostać za symboliczną złotówkę kawę lub hot doga czy inne danie z oferty Żabki. Na promocję popularnej sieci zwrócił uwagę mocno krytycznie aktywista Jan Śpiewak, który na Twitterze napisał, że „Żabka jest bardzo poważnym zagrożeniem dla zdrowia publicznego”.

Sprawą zainteresowało się też Ministerstwo Zdrowia, które nie owijając w bawełnę oświadczyło, że pójdzie z promocją Żabki do prokuratury. Resort zdrowia zauważył, że reklama wyrobów tytoniowych jest „niedopuszczalna”.

Oferty dodatkowe przy zakupie papierosów czy innych wyrobów tytoniowych to w Żabce jednak nie nowość. Zarówno klienci korzystający z programu lojalnościowego, jak i ci, którzy z niego nie korzystają regularnie mogli zetknąć się z ofertami promocyjnymi typu „rabat na zakupy przy zakupie papierosów marki X” – oferty były drukowane razem z paragonami (dla klientów bez Żappki) lub dostępne w aplikacji. Dopiero jednak oferowanie bardzo atrakcyjnej zniżki na kawę czy jedzenie przy zakupie papierosów wzbudziło reakcję.

Czytaj więcej

Prezes Tesco oskarżony o molestowanie kobiet. Przyznał się do jednej winy

Żabka, w odpowiedzi na pytania "Rzeczpospolitej" dotyczące sprawy promocji 1+1 papierosów i napojów lub przekąsek odpowiedziała, że będzie stosować ostrzejsze kryteria komunikacji. Oraz broni się, że jej zdaniem promocja była zgodna z przepisami. 

- Krytyczne głosy dotyczące sposobu prezentowania naszej oferty są dla nas bardzo istotne. Zgadzamy się, że nawet w przypadku braku przesłanek prawnych, tak jak ma to miejsce w obecnej sytuacji, komunikacja może być niewłaściwa z innych powodów. Dlatego zdecydowaliśmy o wycofaniu komunikacji tej konkretnej oferty, co ma miejsce dzisiaj. Niezależnie od tej decyzji, uzgodniliśmy zaostrzone kryteria dla przyszłych działań komunikacyjnych. Jesteśmy przekonani, że to pozwoli uniknąć kontrowersji w przyszłości i Żabka będzie kojarzona jedynie z pozytywnie odbieranym przekazem - twierdzi Biuro Prasowe Żabki. 

Jeżeli sprawa faktycznie trafi do prokuratury (i ewentualnie dalej, na drogę sądową), o tym, czy promocja faktycznie była zgodna z przepisami, wypowie się wymiar sprawiedliwości. 

Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi
Handel
To będą drogie święta. I musimy się do tego przyzwyczaić
Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy