Dane dotyczące odwiedzalności centrów handlowych w marcu 2022 r., zebrane przez branżową organizację handlowców ZPPHiU, wskazują na trwałą zmianę, a nie tymczasowy trend w zachowaniach konsumenckich. Wyniki analizowane w zestawieniu dotyczą już trzeciego sezonu dotkniętego skutkami pandemii w porównaniu do roku 2019, czyli ostatniego roku niezakłóconych zakupów w centrach handlowych.

ZPPHiU monitoruje odwiedzalność w centrach handlowych na terenie całego kraju, korzystając z raportów Proxi.cloud i danych pozyskanych od członków.

Pod względem odwiedzalności marzec 2022 roku dla przedsiębiorców w centrach handlowych jest kolejnym miesiącem potwierdzającym, że postpandemiczny handel wygląda i zapewne już będzie na stałe wyglądał inaczej niż trzy lata temu. Co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych.

Odnosząc się do marca 2019 średni spadek liczby wizyt w galeriach w całej Polsce wyniósł 49 proc., a spadek liczby indywidualnych klientów – 54 proc.

Branża alarmuje, że odwiedzalność sklepów zlokalizowanych w galeriach jest niska, podczas gdy koszty funkcjonowania drastycznie wzrosły. Dramatyczną konsekwencją jest spadek rentowności utrzymania placówek w centrach handlowych. – Przy dynamicznym wzroście kosztów prowadzenia biznesu i wywindowanych kosztach stałych, którymi korzystający z przestrzeni w centrach są obarczani przez udostępniających, wiele lokalizacji traci sens biznesowy. Coraz więcej sklepów po prostu zostanie zamknięta, co już zaczyna się dziać w najbardziej niekorzystnych lokalizacjach – wyjaśnia zarząd ZPPHiU.