W ogólnym rankingu postrzegania detalistów po latach dominacji Allegro na pierwsze miejsce weszła sieć drogerii Rossmann. Z kolei w rankingu sieci spożywczych Lidl, po latach konsekwentnego pięcia się w górę, wyprzedził Biedronkę. Ranking przygotowany przez OC&C jest wynikiem corocznego badania opinii tysięcy konsumentów.
Swoją pierwszą pozycję Lidl, zdaniem autorów raportu, zawdzięcza temu, że szybciej dostrzega zmiany aspiracji i potrzeb polskich konsumentów. Należąca do Grupy Szwarz sieć potrafiła zaoferować klientom coś więcej niż „tylko" mądre (czyli tanie) zakupy – o pozycji Lidla miały zdecydować takie czynniki, jak wytworzenie wśród klientów wrażenia, że mają szeroki wybór światowych produktów (tygodnie tematyczne) czy rozwój kategorii non-food. Poza tym, przyspieszenie tempa wzrostu dochodów Polaków sprawiło, że tzw. smart shopping, czyli kierowanie się tylko lub przede wszystkim niską ceną i stosunkiem ceny do jakości, przestał dominować w przyzwyczajeniach Polaków. Dla wciąż postrzeganej głównie jako sieć z niskimi cenami Biedronki oznaczało to utratę najważniejszego atutu.