Reklama
Rozwiń
Reklama

Amazon pozwany za sprzedaż niebezpiecznych przedmiotów

Amerykański regulator rynku uznał, że Amazon robi za mało by eliminować niebezpieczne produkty z oferty dostępnej za jego pośrednictwem.

Aktualizacja: 16.07.2021 11:40 Publikacja: 16.07.2021 11:33

Amazon pozwany za sprzedaż niebezpiecznych przedmiotów

Foto: Google

Consumer Product Safety Commission (Komisja ds. Bezpieczeństwa Produktów Konsumenckich - CPSC) twierdzi, że Amazon sprzedaje niebezpieczne dla konsumentów produkty. W związku z tym Komisja zdecydowała się pozwać koncern Jeffa Bezosa.

Wśród sprzedawanych produktów, które uznano za niebezpieczne i zostały wymienione w decyzji o pozwie, można znaleźć – niedziałające prawidłowo detektory tlenku węgla, łatwopalne dziecięce piżamy, a także setki tysięcy suszarek do włosów mogących porazić użytkowników po kontakcie z wodą. Przytoczone przykłady produktów, które można znaleźć w serwisie Amazona, to wyroby, których Amazon nie sprzedaje bezpośrednio. Są one sprzedawane przez podmioty trzecie, które korzystają z platformy koncerny. Wiele z nich to firmy zagraniczne, wobec których CPSC ma ograniczone możliwości nacisku na wycofanie niebezpiecznych produktów. W związku z tym, jedyną szansą na zwiększenie bezpieczeństwo konsumentów jest nacisk na Amazon.

- Dzisiejsze głosowanie nad złożeniem skargi przeciwko Amazonowi to ogromny krok dla tej małej agencji. Ale to ogromny krok przez rozległą pustynię – musimy zmierzyć się z tym, jak radzić sobie z ogromnymi platformami sprzedażowymi i jak najlepiej chronić amerykańskich konsumentów na nich polegających – twierdzi, cytowany przez CNN, pełniący obowiązki szefa agencji Robert Adler.

W pozwie CPSC przyznaje, że Amazon przestawał sprzedawać te produkty, o których informowali go pracownicy Komisji. Zawiadamiał też konsumentów o zagrożeniu i oferował im zwrot gotówki. Zdaniem CPSC działania Amazona są jednak niewystarczające dla zaradzenia zagrożeniu. Komisja chce zmusić koncern do zaprzestania sprzedaży niebezpiecznych wyrobów, do współpracy z CPSC przy wycofywaniu niebezpiecznych wyrobów i oferowania konsumentom pełnego zwrotu pieniędzy.

Amazon twierdzi, że podejmuje natychmiastowe działania, jak tylko zostaje powiadomiona o problemach z bezpieczeństwem sprzedawanych przez niego lub za jego pośrednictwem produktów. Jeżeli ich nie wycofuje, to tylko dlatego, że „CPSC nie dostarczyło wystarczających informacji”. Koncern twierdzi też, że oferował Komisji rozszerzenie możliwości obsługi w zakresie wycofywania produktów, ale CPSC miała nie podjąć tematu.

Reklama
Reklama

Problemy z bezpieczeństwem nie dotyczą jednak tylko produktów sprzedawanych za pośrednictwem Amazona, który na pośredniczeniu zarabia w prowizjach i innych opłatach 80 mld dolarów rocznie. Również produkty sprzedawane pod marką własną koncernu potrafią być niebezpieczne, jak wynika z zeszłorocznego śledztwa dziennikarskiego CNN. Sprzedawane pod marką Amazon Basics wyroby miały stapiać się, eksplodować czy ulegać zapłonowi w czasie normalnej eksploatacji. Amazon odrzucił te oskarżenia twierdząc, że jego produkty „spełniają normy bezpieczeństwa”.

Mająca ograniczone możliwości działania (może domagać się wycofywania produktów, nie może nakazać bez wyroku sądu) Komisja ds. Bezpieczeństwa Produktów Konsumenckich, od momentu objęcia stanowiska p/o prezesa przez nominata prezydenta Bidena, stała się bardziej aktywna. Nawet w ramach swoich ograniczonych kompetencji Komisja ma wciąż możliwość wywierania nacisku medialnego nim skieruje sprawę na kosztowną drogę sądową.

Handel
Kazachstan staje do wyścigu o metale ziem rzadkich. Złoże jak połowa zasobów Chin
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Handel
Spór UE i USA o oliwki. WTO potrzebowała sześciu lat na decyzję
Handel
Pierwsza taka promocja na Orlenie. Od kiedy i o ile będzie taniej?
Handel
Smyk Holding odwołał publiczną ofertę akcji. Nie wyklucza kolejnego podejścia
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Handel
Adidas bez Yeezy: spadek sprzedaży w USA, rekordowe wyniki globalne
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama