Polacy boją się plastiku

74 proc. Polaków popiera zakaz sprzedaży jednorazówek, a niemal co drugi chce aby z opakowań plastik zniknął zupełnie.

Aktualizacja: 29.07.2019 16:32 Publikacja: 29.07.2019 16:03

Polacy boją się plastiku

Foto: Fotolia

Zmiana nastawienia Polaków do wszechobecnego plastiku postępuje bardzo szybko, a wiele zmieniła dyskusja wokół wprowadzonego przez UE od 2021 r. całkowitego zakazu produkcji plastikowych słomek, sztućców, kubków czy talerzyków. Z badania agencji IQS wynika, że popiera go aż 74 proc. Polaków, a co więcej, zdaniem 46 proc. powinno się zmusić producentów do całkowitej rezygnacji z plastikowych opakowań. Rośnie też poparcie dla różnych wariantów wprowadzenia kaucji na opakowania – 57 proc. Polaków chce wymóc na sklepach, aby przyjmowały szklane opakowania bez paragonu.

Czytaj także: Rząd wprowadzi kaucję za plastikowe butelki. Wiemy, ile wyniesie

Obecnie konsumenci uważają, że na plastiku zarabiają korporacje, a następnie odpowiedzialność za jego zbieranie przerzucają na obywateli. 79 proc. czuje się obarczona odpowiedzialnością za śmieci i koszty związane z ich segregacją. Wbrew rzędowi wspierającemu nadal energetykę opartą na węglu 53 proc. Polaków uważa, że kryzys klimatyczny jest ogromnym problemem, a 45 proc. z nas zauważa pogarszający się stan środowiska w swoim miejscu zamieszkania.

Branże postrzegane za winne stanu środowiska, takie jak: przemysł ciężki, elektrownie węglowe, transport samochodowy czy górnictwo, od lat pozostają niezmienne. Coraz częściej jednak na „czarnej” liście Polacy umieszczają gałęzie przemysłu związane z produkcją plastiku – produkcja kosmetyków (43 proc.), produkcja ubrań/butów (38 proc.), produkcja napojów/soków/ wody butelkowanej (36 proc.).

Silne poczucie „wciskania” plastiku towarzyszy Polakom na każdym kroku. Obwiniamy producentów, że wszystko pakują w plastik (85 proc.), a także sklepy o to, nie chcą zrezygnować z „foliówek” (66 proc.). Naszej uwadze nie umyka również fakt, że często, nawet produkty bio, zapakowane są w folię (81 proc.)

– Rosnąca świadomość konsumentów, a także brak wystarczającej liczby alternatyw dla plastiku wzmaga irytację konsumentów i rodzi presję na producentach i sklepach. Obecnie, 29 proc. badanych przyznaje, że jeśli ma wybór, sięga po produkty w bardziej przyjaznych dla środowiska opakowaniach niż plastikowe, np. szklanych lub papierowych – mówi Grzegorz Giza z IQS. – Zdarza się też, że deklarujemy rezygnację z zakupu niektórych produktów ze względu na plastikowe opakowania. Są to np. jedzenie na wynos (32 proc.), soki (28 proc.), napoje gazowane i niegazowane (25 proc.), produkty mleczne i nabiał (20 proc.), woda (18 proc.) czy zabawki (15 proc.) – dodaje.

Popularność zyskują nowe inicjatywy typu zero/less waste. Własna siatka na zakupy jest już standardem. Na tej bazie zaczęły się pojawiać płócienne woreczki na warzywa, metalowe słomki, własne kompostowniki. Z większym przekonaniem zaczęliśmy kupować produkty, których opakowania zostały wytworzone w 100 proc. z recyclingu. Przynosimy do sklepu własne opakowania lub kubki do kawiarni, aby nie brać napojów na wynos w plastikowych opakowaniach (robi tak już 5 proc. ankietowanych!). Z tej samej przyczyny woda z kranu staje się konkurencją dla wody butelkowanej. Co prawda odsetek pijących głównie/ wyłącznie wodę z kranu nadal jest niewielki (13 proc.), to jednak różnica pomiędzy osobami, które kupują wodę w plastikowych butelkach rzadziej niż kiedyś (24 proc.), a tymi, którzy robią to częściej niż kiedyś (17 proc.) sugeruje nadchodzące zmiany.

Zmiany widać także w podejsciu firm – rozwiązania ekologiczne i programy eliminacji plastiku rozszerzają takie sieci jak Lidl, Biedronka czy Carrefour.

Zmiana nastawienia Polaków do wszechobecnego plastiku postępuje bardzo szybko, a wiele zmieniła dyskusja wokół wprowadzonego przez UE od 2021 r. całkowitego zakazu produkcji plastikowych słomek, sztućców, kubków czy talerzyków. Z badania agencji IQS wynika, że popiera go aż 74 proc. Polaków, a co więcej, zdaniem 46 proc. powinno się zmusić producentów do całkowitej rezygnacji z plastikowych opakowań. Rośnie też poparcie dla różnych wariantów wprowadzenia kaucji na opakowania – 57 proc. Polaków chce wymóc na sklepach, aby przyjmowały szklane opakowania bez paragonu.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł
Handel
Centra handlowe wreszcie mogą odetchnąć. Klienci wrócili na dobre?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Auchan opuścił Rosję. Wielki majątek francuskiej sieci oficjalnie kupił 23-latek