Przybywa klientów w centrach handlowych

Po kiepskich wynikach stycznia widać odbicie jeśli chodzi o liczbę wizyt w centrach handlowych w Polsce

Aktualizacja: 27.02.2015 11:27 Publikacja: 27.02.2015 11:10

Przybywa klientów w centrach handlowych

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Cały 2014 r. centra handlowe odwiedzało mniej klientów niż rok wczesnej – w najgorszych miesiącach spadki były nawet dwucyfrowe. Bieżący rok według badania Experian FootFall póki co wciąż przynosi wyniki 2,7 proc. gorsze niż w analogicznym okresie 2014 r., ale od kilku tygodni widać zmianę trendu.

Z badania wynika, że póki co od ostatniego tygodnia stycznia liczba wizyt w centrach handlowych rośnie. W tym rozpoczynającym się 26 stycznia była ona 1,5 proc. wyższa niż przed rokiem, w kolejnym tygodniu skok wyniósł 2,5 proc., a w tym rozpoczynającym się 9 lutego wizyt było 4,9 proc. więcej.

- W dwóch ostatnich tygodniach wzrosła frekwencja w polskich centrach handlowych. Tydzień siódmy (od 9 lutego – red.) był szczególnie dobry, gdzie mieliśmy wzrosty w obu porównaniach czyli rok do roku oraz tydzień do tygodnia. Tydzień kolejny był słabszy niż poprzedni, mimo to lepszy niż rok wcześniej i dzięki temu strata skumulowana spadła poniżej 3 proc. – wyjaśnia w komentarzu do wyników firma Experian.

- To bardzo dobry rezultat, który nie pojawiał się w ostatnich latach. Oznacza to, że obecna aura służy wizytom w centrach handlowych. Przed nami trzy tygodnie wzrostów. Jeśli utrzymamy dynamikę powyżej wyników z zeszłego roku, to cały rok może się okazać nadspodziewanie dobry. Ogromny wpływ na zainteresowanie klientów będą miały sieci handlowe, które właśnie kończą wyprzedaże i zaczynają pokazywać nam nowe kolekcje. Jeśli ich towar będzie atrakcyjny i odpowiednio podany, to obecny rok ma dużą szansę na pozytywne wyniki – czytamy dalej w opracowaniu.

Firma doradcza JLL podaje, całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce sięga obecnie 12,4 mln mkw., z czego 8,82 mln mkw. przypada na centra handlowe. Dla porównania, w 2004 r. kiedy Polska dołączyła do Unii Europejskiej, całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wyniosła jedynie 3,8 mln mkw. To oznacza 132 proc. wzrost w ciągu 10 lat.

W Polsce jest już niemal 500 centrów handlowych.

Handel
Ceny rosną najwolniej w tym roku. Dzięki sieciom handlowym
Handel
Allegro rozszerza program Smart
Handel
Donald Trump obniża cła na towary z Chin o najniższej wartości
Handel
Żabka pokazała wyniki. Akcje tanieją
Handel
Temu wygrywa z Allegro? Niekoniecznie