Zakupy razem z kawą i hot-dogiem

Od 2007 r. zniknęło 30 tys. sklepów spożywczych. Reszta walczy o klientów nie tylko niskimi cenami. Coraz ważniejsze są usługi, jak finanse czy gastronomia.

Aktualizacja: 19.08.2015 06:33 Publikacja: 18.08.2015 21:00

Sieci handlowe inwestują w usługi dodatkowe- Żabka sprzedaje 2mln hot-dogów miesięcznie, Tesco ma mi

Sieci handlowe inwestują w usługi dodatkowe- Żabka sprzedaje 2mln hot-dogów miesięcznie, Tesco ma miesięcznie nawet ponad mln klientów w swoich Bistro.

Foto: Bloomberg

Na sklepowych półkach promocja goni promocję, ale klientom powoli przestaje to wystarczać. Choć cena jest wciąż kluczowym kryterium wyboru towarów, to jednak nie mniej ważna jest wygoda konsumenta, jakość i szerokość oferty czy bliskość sklepu od domu.

Ze spełnieniem tych wymogów coraz lepiej radzą sobie małe sklepy, które wygrywają lokalizacją. Choć ich liczba spada, to trend dotyczy głównie niewielkich, tradycyjnych placówek. Obok rozwija się segment convenience – sklepów osiedlowych z rozbudowaną ofertą gastronomiczną i pakietem produktów finansowych. Właśnie one są teraz najdynamiczniej rosnącym segmentem rynku. I nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa.

Obiad i zakupy

– Polacy lubią robić zakupy w małych sklepach, oczekując „bliskości". To nie wielkość, ale brak ewolucji asortymentowej tego rodzaju placówek odstrasza najbardziej atrakcyjnych klientów od sklepów tradycyjnych – mówi Jacek Spychała, dyrektor ds. PR w spółce Żabka Polska.

Firma postawiła na część gastronomiczną, która okazałą się ogromnym sukcesem: miesięcznie sprzedaje ponad 2 mln hot-dogów. Rozwija też ofertę finansową. Już ponad 27 proc. wypłat gotówki w ramach usługi cashback w Polsce dokonywanych jest w sieciach Żabka i Freshmarket.

Konkurencja nie zostaje w tyle. Także duże sklepy inwestują we wszelkie dodatkowe usługi, które mogą zachęcić klienta do odwiedzenia akurat ich placówki. Tesco ma w swoich sklepach, zwykle na sali sprzedaży hipermarketów, 72 lokale Bistro i Bistro Light; dodatkowo w pięciu sklepach działają kawiarnio-lodziarnie.

– Oferujemy urozmaicone menu, kącik dla dzieci i darmowe Wi-Fi. Miesięcznie Bistro odwiedza nawet ponad milion klientów – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska.

Firma od dawna rozbudowuje ofertę produktów finansowych, jak kredyt gotówkowy i konsolidacyjny, kartę kredytową i raty 0 procent. Dzięki współpracy z Link4 klienci mogą skorzystać z ubezpieczenia samochodowego i mieszkaniowego.

– Do końca października oferujemy też darmowe ubezpieczenie roweru od kradzieży – przy jego zakupie. Dotychczas klienci kupili ich już 70 tys. – dodaje Michał Sikora.

Wojna formatów

Trend przybiera na sile – sklepy nie są w stanie aż tak bardzo wyróżnić się samymi promocjami. Konkurencja zawsze może odpowiedzieć, obniżając ceny innych kategorii produktów, a ciągła walka na ceny wykrwawia branże, która i tak pracuje na bardzo niskich marżach. Dlatego wojny na oferty nie są nikomu na rękę, choć oczywiście klienci mogą na tym trochę dodatkowo zaoszczędzić.

– Prognozujemy, że w najbliższych latach, w związku ze zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów, nastąpi polepszenie sytuacji mniejszych sklepów, dzięki formatowi convenience oraz sklepom specjalistycznym – wskazuje w ostatnim raporcie Jarosław Frontczak z firmy doradczej PMR.

Faktycznie widać, że te formaty bardzo skutecznie zdobywają rynek.

– Gdy firma otwierała kilkanaście lat temu pierwsze sklepy, eksperci prorokowali, że nie wytrzyma konkurencji hipermarketów. Teraz to hipermarkety mają trudności, a sklepy convenience są najdynamiczniejszym obok dyskontów formatem sklepów – mówi Jacek Spychała z Żabki.

Wycieczka ze sklepu

Także sieci dyskontowe, z zasady stawiające wyłącznie na przyciąganie klientów niskimi cenami, powoli eksperymentują z nowościami, jak rozbudowywanie oferty o kategorie premium.

Biedronka zaskoczyła ofertą wyjazdów do Portugalii. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że firma pracuje nad jeszcze wieloma innymi ofertami, które mogą zostać ogłoszone w najbliższych miesiącach.

Chodzi nie tylko o segment turystyczny. Firma szuka partnerów w wielu innych branżach usługowych. W ostatniej akcji tematycznej „Odkryj smaki Azji" ponownie pojawiła się oferta turystyczna – wyjazdów do Pekinu, Dubaju i Szanghaju.

– Warunki współpracy w wymiarze udostępniania przestrzeni folderów tematycznych są ustalane indywidualnie z zainteresowanymi podmiotami i każdorazowo objęte klauzulą poufności umowy handlowej, stąd nie możemy dzielić się ich szczegółami – tłumaczy biuro prasowe Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci.

Firma podkreśla, że wyjazdy nie są propozycją wychodzącą od sieci Biedronka, w związku z czym pełna odpowiedzialność za ich realizację i związaną z nimi komunikację spoczywa na organizatorze – firmie Tramex Travel Germany.

Handlowcy w innych krajach także idą w tym kierunku. W USA czy Wielkiej Brytanii coraz więcej placówek jest połączeniem sklepu spożywczego, drogerii, apteki czy nawet salonu z zabawkami. Dzięki tak szerokiej ofercie rośnie prawdopodobieństwo przyciągnięcia uwagi konsumenta. Tego typu lokale pojawiają się w centrach miast – wielkie hipermarkety z zasady znaleźć można tylko na przedmieściach.

Polacy są coraz większymi zwolennikami kupowania blisko domu. Dlatego trend poszerzania oferty będzie w najbliższych latach także u nas zyskiwał na znaczeniu.

Podyskutuj z nami na Facebooku, www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Czy na kawę lub posiłek warto się wybrać do sklepu zamiast do kawiarni czy restauracji?

Opinia

Mirosław Matusik, partner w dziale audytu ogólnego KPMG

Ceny oraz bliskość sklepu to kluczowe czynniki decydujące o wyborach klientów. W związku z tym rywalizacja na promocje i obniżki oraz walka o lokalizacje były i zawsze będą nieodłącznym elementem konkurencji między sieciami. Jednak opieranie przewagi wyłącznie na skali i cenach na dłuższą metę nie jest skuteczną strategią ani na utrzymanie klientów, ani na zbudowanie zyskownego biznesu. Dlatego też uwaga sieci kieruje się na inne płaszczyzny. Wydaje się, że najważniejszym trendem jest jednak podjęcie próby dogłębnego zrozumienia potrzeb różnych segmentów konsumentów i dostosowania do nich cen, asortymentu i sposobu funkcjonowania sklepów.

Małe sklepy szybko znikają z rynku

Ten rok przyniesie ponowny spadek liczby sklepów. Ogółem branża skurczy się o 4,5 tys. placówek, a najwięcej z nich ubędzie w segmencie spożywczym. Tylko w jego przypadku według danych Euromonitor International planowana jest likwidacja 3,8 tys. placówek. Od lat najgorsza jest sytuacja małych, tradycyjnych spożywczaków – tych zniknąć może aż 6,1 tys. Jednak sytuacja drugiego bieguna branży, czyli handlu nowoczesnego, wcale nie jest taka dobra jak w ostatnich latach. O ile dyskonty czy supermarkety nadal się rozwijają, choć dużo wolniej niż wcześniej, o tyle największe sklepy także może dotknąć fala likwidacji. Rynek czekają dalsze zmiany – zdaniem zdecydowanej większości szefów firm z branży dóbr konsumpcyjnych zaufanie konsumentów będzie jednym z kluczowych czynników sukcesu ich firm w ciągu najbliższych lat. Uważa tak aż 65 proc. kadry kierowniczej firm z branży dóbr konsumpcyjnych. Jednocześnie 32 proc. uznaje budowę zaufania konsumentów za jedno z największych wyzwań, zaraz po ekspansji i wzroście sprzedaży – wynika z badania KPMG i The Consumer Goods Forum, przeprowadzonego wśród 539 firm zajmujących się produkcją lub sprzedażą detaliczną artykułów spożywczych i innych dóbr konsumpcyjnych.

Na sklepowych półkach promocja goni promocję, ale klientom powoli przestaje to wystarczać. Choć cena jest wciąż kluczowym kryterium wyboru towarów, to jednak nie mniej ważna jest wygoda konsumenta, jakość i szerokość oferty czy bliskość sklepu od domu.

Ze spełnieniem tych wymogów coraz lepiej radzą sobie małe sklepy, które wygrywają lokalizacją. Choć ich liczba spada, to trend dotyczy głównie niewielkich, tradycyjnych placówek. Obok rozwija się segment convenience – sklepów osiedlowych z rozbudowaną ofertą gastronomiczną i pakietem produktów finansowych. Właśnie one są teraz najdynamiczniej rosnącym segmentem rynku. I nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie