Marki własne rosną wolniej

Z powodu spadających udziałów ich sprzedaży w dyskontach rynek nie będzie rozwijał się już tak szybko.

Publikacja: 05.10.2015 10:01

Marki własne rosną wolniej

Foto: Fotorzepa/Adam Burakowski

Według szacunków PMR rynek marek własnych w Polsce wzrośnie o 6,6 proc. w 2015 roku i osiągnie wartość 44,4 mld zł. Perspektywy rozwoju są wciąż dobre, jednak do 2020 r. rynek nie powtórzy już takich wzrostów jak w latach 2009-2012.

Wolniejszy wzrost jest pochodną niższych wzrostów sprzedaży marek własnych w dyskontach, odpowiadających obecnie za 66 proc. jego wartości. Dotyczy to zwłaszcza lidera rynku, Biedronki, w której udział marek własnych w obrotach jest z każdym rokiem niższy. Aktualnie wynosi ok. 50 proc. podczas gdy jeszcze w 2009 r. wynosił 58 proc. Podobny trend zaobserwować można na przykładzie Lidla, który również w ostatnim czasie mocno poszerzył ofertę produktów markowych.

Ponadto, należy zauważyć, iż wszystkie największe sieci handlowe już oferują marki własne w najszybciej rotujących kategoriach, więc kolejne wprowadzane produkty nie będą przynosiły już tak spektakularnych wzrostów na obszarze całego rynku. Ponadto, rozwój oferty ilościowej będzie hamowany chociażby przez powierzchnię sklepów handlowych. Tak więc wzrost rynku w kolejnych latach będzie przede wszystkim efektem większego popytu na produkty marek własnych, które z roku na rok cieszą się większym zaufaniem, w drugiej kolejności – rozwoju oferty ilościowej.

Nie oznacza to jednak, że liczba marek własnych w sieciach nie będzie rosnąć. Zwłaszcza supermarkety coraz mocniej stawiają na markę własną. Sieci, które znacznie zwiększyły ten asortyment w ciągu ostatniego roku/dwóch lat to m.in. Stokrotka, Polomarket, Piotr i Paweł czy Alma.

Również sklepy małego formatu (obecnie trzeci największy kanał dystrybucji marek własnych) to segment, w którym dokonuje się największy wzrost sprzedaży marek własnych. Ich dynamiczny wzrost jest rezultatem wprowadzania i rozwijania oferty marek własnych przez wszystkich dużych dystrybutorów hurtowych, specjalizujących się zarówno w produktach spożywczych, jak i chemicznych. Należą do nich: Makro Cash & Carry, Grupa Eurocash, Grupa Specjał, Interchem czy Delko. Firmy te obsługują około jedną trzecią rynku spożywczego w Polsce.

Za wzrostem rynku marek własnych w kolejnych latach przemawiają także zmiany w zakresie oferty produktowej, które zachodzą na rynku w ostatnich latach. Sieci starają się walczyć z konkurencją oferując klientom coraz szerszy wachlarz produktów, często zdrowszych, z kategorii premium z zagranicy.

Według szacunków PMR rynek marek własnych w Polsce wzrośnie o 6,6 proc. w 2015 roku i osiągnie wartość 44,4 mld zł. Perspektywy rozwoju są wciąż dobre, jednak do 2020 r. rynek nie powtórzy już takich wzrostów jak w latach 2009-2012.

Wolniejszy wzrost jest pochodną niższych wzrostów sprzedaży marek własnych w dyskontach, odpowiadających obecnie za 66 proc. jego wartości. Dotyczy to zwłaszcza lidera rynku, Biedronki, w której udział marek własnych w obrotach jest z każdym rokiem niższy. Aktualnie wynosi ok. 50 proc. podczas gdy jeszcze w 2009 r. wynosił 58 proc. Podobny trend zaobserwować można na przykładzie Lidla, który również w ostatnim czasie mocno poszerzył ofertę produktów markowych.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Sklepy z odzieżą i obuwiem kończą kwartał z przytupem
Handel
Polskie firmy padają przez konkurencję z Chin. Nowe przepisy UE mogą je dobić
Handel
Eurocash dołącza do wojny cenowej. Surówka: pokażemy skalę polskiego rynku
Handel
Zakupy stanieją? 15 tys. małych sklepów chce więcej promocji i niższych cen