Polacy-seniorzy w cyfrowej awangardzie w Europie. Polacy 50 plus poświęcają więcej czasu na internet

Polacy w wieku 50–75 lat są aktywną w sieci grupą konsumentów, czego nie docenia wiele firm.

Aktualizacja: 28.09.2016 07:03 Publikacja: 27.09.2016 19:41

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski

Polacy są w cyfrowej awangardzie w Europie. W naszym kraju 43 proc. osób od 50 do 75 lat deklaruje, że stale jest online. To dwukrotnie powyżej średniej w Europie – wynika z raportu L'Observatoire Cetelem 2016 „Czy srebrną gospodarkę czeka złoty wiek?" przygotowanego przez BNP Paribas Personal Finance, do którego dotarła „Rzeczpospolita". – Już nie odbiegamy znacząco od krajów Europy Zachodniej, a pod niektórymi względami jesteśmy nawet w czołówce – podkreśla Artur Gaj, dyrektor Biura Promocji Sprzedaży i Komunikacji w BGŻ BNP Paribas.

Sieć wygrywa z TV

– Linia podziału pomiędzy seniorami z różnych zakątków Europy, która pojawia się w badaniu, ma raczej większy związek z kulturą i tradycją niż z ekonomią – zaznacza Gaj. Jak dodaje, długotrwały wzrost gospodarczy w Polsce zniwelował część różnic w poziomie życia polskich i europejskich seniorów. Przyczynił się także do tego ostatni kryzys w Europie Zachodniej, przez który Polska przeszła dość łagodnie, doświadczając jedynie spowolnienia gospodarczego, gdy zachodnie gospodarki nieraz się istotnie skurczyły.

W rezultacie aspiracje naszego starszego pokolenia nie odbiegają w istotny sposób od jego rówieśników w Europie Zachodniej, nie brakuje też obszarów, w których ich wyprzedzają. Jednym z nich jest czas spędzony w internecie i przed telewizorem – wbrew potocznej opinii, według której starsi oglądają telewizję, podczas gdy młodzi buszują w sieci, Polacy 50+ poświęcają więcej czasu na internet. W sieci spędzają prawie 11 godzin tygodniowo, o trzy godziny więcej niż przed telewizorem. Ten wynik nie daje nam pierwszego miejsca w Europie – Brytyjczycy, Francuzi, Belgowie i Niemcy o kilka godzin dłużej niż Polacy korzystają z sieci, ale więcej czasu poświęcają na oglądanie telewizji.

Polacy jako jedni z nielicznych częściej wybierają sieć, choć na razie niezbyt chętnie robią zakupy online. Odbiegamy od unijnej średniej w dół np. pod względem odsetka osób, które decydują się na zakup ubrań online. W Polsce jest to tylko 13 proc., podczas gdy w UE 23 proc. Głównym tego powodem jest chęć obejrzenia towaru przed kupnem oraz brak zaufania do płatności internetowych.

– Polacy pomiędzy 50. a 75. rokiem życia starają się podążać za trendami i dokonywać dobrych dla siebie wyborów. Internet służy im jako źródło informacji i sposób na porównanie cen, natomiast tradycyjne sklepy pozostają wciąż ich ulubionym miejscem dokonywania zakupów – twierdzi Krzysztof Wojciechowski, dyrektor zarządzający sprzedażą w obszarze bankowości Personal Finance.

Cel reklamodawców

Za to polscy seniorzy często zasięgają porad zakupowych w sieci. Trzy czwarte z nich korzysta z porównywarek cenowych, a ponad dwie trzecie bierze pod uwagę komentarze internautów – czym znacząco przewyższamy unijną średnią.

Raport dowodzi też, że Polacy 50+ zwracają uwagę na reklamowane marki, a prawie co trzeci uważa je za ważne kryterium wyboru produktu lub usługi.

Nic dziwnego więc, że przybywa marek, które w reklamach kierują się bezpośrednio do tej grupy. Jak ocenia Grzegorz Markowski z CPC Brand Consultants, polski rynek reklamy przed półtora rokiem zobaczył w konsumentach 50–60+ aktywnych ludzi, którzy mają swoje pasje i chęć do życia, co ma związek z ich przychodami.

– Dochody osób 50+ są wyższe niż młodych ludzi wchodzących na rynek pracy, a co więcej, mają one już ustabilizowaną sytuację życiową i dochodową – zaznacza Marcin Peterlik z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Według niego przy obecnych zmianach demograficznych 50+ wydaje się najbardziej przyszłościową grupą konsumentów. Jak zwraca uwagę Marek Staniszewski, szef firmy doradczej HEURISTICA, firmy i marketerzy powinni jednak pamiętać, że osoby te nie czują się seniorami i nie chcą się utożsamiać ze stereotypem związanym z tym określeniem.

Opinia

Marzena Rudnicka, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej

Prognozy demograficzne wyraźnie pokazują, że społeczeństwo się starzeje. Firmy zdają sobie sprawę, że rynek usług i ofert przygotowywanych z myślą o seniorach wart jest w Polsce miliardy złotych. Naturalnie odpowiedzią na to jest rosnąca liczba ofert skierowanych do seniorów. Jak wynika z danych rynkowych, udział osób powyżej 60. roku życia w całkowitej wartości zakupów dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe wynosił w 2015 r. aż 30 proc., a portfel nabywczy polskiego emeryta to ponad 135 mld rocznie w skali kraju. GUS szacuje, że za dziesięć lat ponad 10 mln Polaków będzie po 60. roku życia, stanowiąc ponad 27 proc. populacji.

Handel
Żabka: patrzymy z optymizmem na 2025 r.
Handel
Patriotyzm konsumencki idzie w odstawkę, o zakupie decyduje cena
Handel
Długa kolejka do sprzedaży Pepco
Handel
Polacy mniej kradną w sklepach. Przynajmniej oficjalnie
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego