Reklama

Eksporterzy Ruszą na Bałkany

Kraje bałkańskie oraz Indie mają szczególnie interesować polskich eksporterów z listy państw, które obejmie nowy program Ministerstwa Gospodarki „Aktywizacja eksportu na wybranych rynkach”.

Publikacja: 10.02.2015 10:01

Badanie wśród przedsiębiorstw przeprowadziła Akcenta, instytucja płatnicza obsługująca transakcje walutowe.

Firmy wyróżniały przede wszystkim Chorwację, na która wskazało 43 proc. badanych. Indie znalazły się na drugiej pozycji z 38 proc. głosów, na miejscu trzecim była Serbia (30 proc.). Według Akcenty, to kraje, do których polski eksport wyraźnie rośnie. – Program pomoże wykorzystać ten potencjał – twierdzi dyrektor zarządzający Akcenty w Polsce, Radosław Jarema.

Według badania Akcenty, niewielkie zainteresowanie budzi Turkmenistan i Mongolia. Może to być efektem silnego związania gospodarek tych państw z Rosją. Problemem jest także duża odległość, co w przypadku eksportu żywności, na którym resortowi gospodarki szczególnie zależy, może znacząco podnosić koszty.

Inaczej z Bałkanami. Już w pierwszej połowie 2014 roku polski eksport wzrósł w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy poprzedniego roku o 21 proc. do Serbii, o 44,3 proc. do Kosowa i aż 3,5 krotnie do Czarnogóry. Atutem państw bałkańskich jest intensywny rozwój, więc mogą stać się alternatywą dla ciasnych rynków Zachodniej Europy. - Bałkany to kierunek bliski geograficznie, co dla eksporterów jest dużym ułatwieniem z uwagi na organizację transportu. Mało kto zdaje jest dużym ułatwieniem ze względów sobie sprawę, że droga z Warszawy do stolicy Serbii, Belgradu jest prawie taka sama jak do Amsterdamu i dużo krótsza niż do Rzymu czy Paryża – twierdzi Jarema.

W ramach programu aktywizującego eksport wspierana będzie nie tylko żywność, ale także inne polskie specjalności eksportowe. Pomoc otrzymają również eksporterzy poszczególnych polskich wyrobów do konkretnych krajów: np. środków transportu do Serbii a także maszyn i urządzeń (w tym górniczych) do Bośni i Hercegowiny oraz Macedonii.

Reklama
Reklama

Zdaniem Marka Łyżwy, szefa WPHI w Zagrzebiu, Bałkany to perspektywiczny rynek m.in. dla polskich producentów mebli. – Wiele z tamtejszych hoteli jest mocno wysłużonych. Dla poprawy standardu będą zmieniać wyposażenie, więc polskie firmy meblowe będą mogły ten trend wykorzystać – uważa Łyżwa.

Gospodarka
Graniczna opłata węglowa namiesza na rynku stali? Kluczowe wyzwania dla firm
Gospodarka
dr Marcin Mazurek, mBank: Dochodzimy do zdrowych zmian strukturalnych
Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Gospodarka
Niezłe dwa lata gospodarki pod rządami Donalda Tuska
Gospodarka
90 milionów złotych – tyle kosztuje Rosjan godzina wojny Putina
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama