Reklama

Promocja gospodarcza Polski Wschodniej przekłada się na umowy

Firmy wyjeżdżające za dotacje na targi zagraniczne przywożą z nich dużo nowych kontraktów.?

Publikacja: 04.11.2012 23:48

Promocja gospodarcza Polski Wschodniej przekłada się na umowy

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Przedsiębiorcy (121) z pięciu wschodnich województw już teraz zadeklarowali nowe kontrakty warte niemal 85 mln zł. To informacje z ankiety rozsyłanej przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, która odpowiada za realizację Programu Promocji Gospodarczej Polski wschodniej finansowanego z pieniędzy unijnych (z programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej").

Wynik to zachęcający, zważywszy, że budżet programu realizowanego w okresie 2009–2015 wynosi 86 mln zł. Program promujący wschodnią Polskę od strony biznesowej jest oparty na wyjazdach przedsiębiorców z lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego na targi oraz misje zagraniczne. Kontrakty są pokłosiem tych wyjazdów i innych wydarzeń promocyjnych, w których łącznie wzięło udział 1143 przedsiębiorców i 360 samorządowców.

Ukryte efekty

PAIiIZ wskazuje, że pozytywne efekty realizacji programu są nawet większe. – Na nasze ankiety odpowiedziało jedynie 40 proc. firm biorących udział w programie. Zakładamy więc wyższą wartość oraz liczbę kontraktów – mówi „Rz" Bożena Czaja, członek zarządu PAIiIZ.

– Do tej pory na działania z zakresu promocji bezpośredniej, bez kampanii medialnej, wydaliśmy 33 mln zł. Notujemy więc ponadtrzykrotny zwrot wydanych pieniędzy w postaci kontraktów i inwestycji w linie technologiczne. Oznacza to, że sektory oraz rynki, na których prowadzimy działania z zakresu promocji bezpośredniej, wytypowano właściwie i że przedsiębiorcy efektywnie korzystają z narzędzia, jakie od nas otrzymali – wyjaśnia Czaja, podkreślając, że firmy nie ponoszą żadnych kosztów wyjazdów poza dojazdem na lotnisko.

73 mln zł wyłożyła Unia Europejska na realizację programu rozwoju wschodnich regionów Polski

Reklama
Reklama

To nie koniec aktywności PAIiIZ i wspieranych przez agencję firm. – W przyszłym roku zaplanowaliśmy już wstępnie 37 imprez z zakresu promocji bezpośredniej. Ich liczba na pewno wzrośnie. Poza wyjazdami zagranicznymi planujemy też misje inwestycyjne do Polski z poszczególnych rynków. W tym roku odbyły się misje z Korei i Arabii Saudyjskiej. Mamy nadzieję, że obie zakończą się inwestycjami – mówi Agnieszka Łukaszewska-Wojnarowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w PAIiIZ.

Dodaje, że w 2013 r. agencja przewidziała też imprezy dla wiodących sektorów z Polski wschodniej (spożywczy, jachtowy, meblarski, odzieżowy i lotniczy, ale też maszynowy). Ma to być także rok wizyt studyjnych dziennikarzy do Polski wschodniej, a także misji inwestycyjnych ze specjalnych stref ekonomicznych. Rynki to m. in. USA, Korea, Rosja, Skandynawia i państwa Zatoki Perskiej.

Już nie Polska B

W przyszłym roku obejrzymy też kolejną odsłonę kampanii promującej potencjał gospodarczy wschodniego makroregionu w mediach zagranicznych i krajowych. W ramach programu trwa kampania medialna promująca Polskę wschodnią w mediach zagranicznych, w tym w amerykańskiej edycji „Bloomberg Businessweek". Inne media w nią zaangażowane to m. in. CNN, „The Economist" i „Financial Times". To także billboardy na największych lotniskach przesiadkowych w USA, Wielkiej Brytanii, we Francji, w Niemczech i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

– Mamy nadzieję, że z roku na rok Polska wschodnia już nawet w Polsce nie będzie postrzegana jako Polska B, bo za granicą już od dawna nie jest – podkreśla Łukaszewska-Wojnarowska.

– Będziemy starali się zrobić wszystko, aby ten program dedykowany Polsce wschodniej utrzymano w latach 2014–2020, bo widzimy, że jest bardzo dobrze wykorzystywany przez firmy. Średni deklarowany wzrost eksportu to ponad 50 proc., i to w okresie kryzysu gospodarczego – dodaje Czaja.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.osiecki@rp.pl

Przedsiębiorcy (121) z pięciu wschodnich województw już teraz zadeklarowali nowe kontrakty warte niemal 85 mln zł. To informacje z ankiety rozsyłanej przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, która odpowiada za realizację Programu Promocji Gospodarczej Polski wschodniej finansowanego z pieniędzy unijnych (z programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej").

Wynik to zachęcający, zważywszy, że budżet programu realizowanego w okresie 2009–2015 wynosi 86 mln zł. Program promujący wschodnią Polskę od strony biznesowej jest oparty na wyjazdach przedsiębiorców z lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego na targi oraz misje zagraniczne. Kontrakty są pokłosiem tych wyjazdów i innych wydarzeń promocyjnych, w których łącznie wzięło udział 1143 przedsiębiorców i 360 samorządowców.

Reklama
Fundusze europejskie
Donald Tusk: za błędy w KPO w 100 proc. odpowiada PiS
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Fundusze europejskie
KPO zmienia Polskę. Ogromne pieniądze z UE na wzmocnienie i unowocześnienie kraju
Fundusze europejskie
Burza wokół KPO może wywołać kryzys w rządzie
Fundusze europejskie
Tło afery z KPO sięga czasów PiS. „Nie zrobisz audytów wszystkiego”
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Fundusze europejskie
Burza wokół KPO. Minister Szyszko: „Funduszowe cwaniactwo”. Będą kontrole
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama