Przedsiębiorcy (121) z pięciu wschodnich województw już teraz zadeklarowali nowe kontrakty warte niemal 85 mln zł. To informacje z ankiety rozsyłanej przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, która odpowiada za realizację Programu Promocji Gospodarczej Polski wschodniej finansowanego z pieniędzy unijnych (z programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej").
Wynik to zachęcający, zważywszy, że budżet programu realizowanego w okresie 2009–2015 wynosi 86 mln zł. Program promujący wschodnią Polskę od strony biznesowej jest oparty na wyjazdach przedsiębiorców z lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego na targi oraz misje zagraniczne. Kontrakty są pokłosiem tych wyjazdów i innych wydarzeń promocyjnych, w których łącznie wzięło udział 1143 przedsiębiorców i 360 samorządowców.
Ukryte efekty
PAIiIZ wskazuje, że pozytywne efekty realizacji programu są nawet większe. – Na nasze ankiety odpowiedziało jedynie 40 proc. firm biorących udział w programie. Zakładamy więc wyższą wartość oraz liczbę kontraktów – mówi „Rz" Bożena Czaja, członek zarządu PAIiIZ.
– Do tej pory na działania z zakresu promocji bezpośredniej, bez kampanii medialnej, wydaliśmy 33 mln zł. Notujemy więc ponadtrzykrotny zwrot wydanych pieniędzy w postaci kontraktów i inwestycji w linie technologiczne. Oznacza to, że sektory oraz rynki, na których prowadzimy działania z zakresu promocji bezpośredniej, wytypowano właściwie i że przedsiębiorcy efektywnie korzystają z narzędzia, jakie od nas otrzymali – wyjaśnia Czaja, podkreślając, że firmy nie ponoszą żadnych kosztów wyjazdów poza dojazdem na lotnisko.
73 mln zł wyłożyła Unia Europejska na realizację programu rozwoju wschodnich regionów Polski